Bij Sunny Cars heb je geen eigen risico: waarom dan toch waarborg betalen?

Wacht eens even… Deze gedachte gaat door je hoofd nadat je net je Sunny Car-huurauto hebt opgehaald. Op een paar meter van de balie waar je je creditcard afgaf, sta je stil. De baliemedewerker heeft zojuist namelijk een waarborgsom van je creditcard afgeschreven. Maar waarom eigenlijk? Via Sunny Cars is toch alles geregeld?

Waarborg ≠ eigen risico

Klopt, bij Sunny Cars zijn we er trots op dat we jou een huurauto kunnen aanbieden zonder eigen risico. Dat scheelt jou behoorlijk wat kosten, mocht er schade aan de huurauto ontstaan. In geval van schade betalen wij het eigen risico namelijk aan je terug. Goed geregeld!

De waarborg is echter een iets ander verhaal. Die betaal je aan de lokale autoverhuurder. Hij wil er immers ook zeker van zijn dat hij niet voor onverwachte kosten komt te staan die jij eventueel met zijn huurauto maakt. Denk bijvoorbeeld aan een lege tankvulling, terwijl hij met je had afgesproken dat je de auto volgetankt weer terug zou brengen.

De waarborg laat jij dus achter als garantie voor de huurauto die je meekrijgt. De waarborgsom is meestal even hoog als het bedrag van je eigen risico. Maar het zijn dus twee verschillende dingen.

Geen schade? Geld terug!

Lever je de huurauto zonder schade weer in, dan wordt de waarborgsom na afloop van de huurperiode weer teruggestort op je creditcard. Het kan soms even duren voordat je dit terug ziet op je creditcardoverzicht. Soms zelfs vier tot acht weken.

Wel schade?

Heb je wel schade aan de huurauto veroorzaakt, dan krijg je in sommige gevallen niet de hele waarborgsom terug. Het schadebedrag wordt er dan namelijk van afgetrokken. Daar zit overigens wel een grens aan: het maximum bedrag dat voor schade mag worden ingehouden is gelijk aan het bedrag van het eigen risico. Je weet dus altijd waar je aan toe bent.

Nu hoor ik je denken: het eigen risico? Dus toch! Houden jullie me nu voor de gek?

Natuurlijk niet! Want daar houden we bij Sunny Cars helemaal niet van. Wij doen er juist alles aan om het jou zo makkelijk mogelijk te maken. Dus wanneer een lokale autoverhuurder wél een eigen risico verlangt (omdat jij nu eenmaal verantwoordelijk bent voor zijn huurauto) zetten wij daar iets positiefs tegenover: bij schade betalen wij het eigen risico aan je terug. Het is dus ook niet nodig om je daar ter plaatse nog extra voor te verzekeren.

Kortom: je kunt met een gerust hart van die balie weglopen en in je auto stappen. Want alles is écht goed geregeld.

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Joren Vantrimpont

4 Januari 2018 | 12:02 am | Reageer op Joren Vantrimpont

Beste ,

Wij doen in September een roadtrip door Amerika. En zouden graag een auto bij jullie huren.
Maar nu is mijn vraag, hoeveel bedraagt een eigen risico? Ik bedoel dus wat wordt er gereserveerd op uw creditcard. Alvast bedankt.

Mvg
Joren

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

8 Januari 2018 | 9:43 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Joren,

Bedankt voor je bericht. Wat leuk dat jullie een roadtrip door Amerika op de planning hebben staan! Zowel de hoogte van het eigen risico als de hoogte van de waarborg kunnen verschillen per lokale wagenparkaanbieder. Het precieze bedrag staat in de huuvoorwaarden vermeld. Tijdens het reserveren van je huurauto kun je gemakkelijk auto's én de huurvoorwaarden vergelijken.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.