Creditcards en autohuur. Hoe zit dat?

Een van de meestgestelde vragen die wij als Autohuurexpert krijgen is: “waarom moet ik mijn creditcardgegevens invullen? En waarom heb ik überhaupt een creditcard nodig? Ik heb al betaald“. Maar ook al heb je al betaald dán is het toch nog nodig om in het bezit te zijn van een creditcard op naam van de hoofdbestuurder. Dit is namelijk verplicht. We leggen je graag uit waarom dat zo is.

Waarom is die creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig?

…Heel simpel. Dit is een vereiste voor het voldoen van de waarborg voor de huurauto. De borg wordt altijd ter plaatse voldaan en met de creditcard gegevens op naam van de hoofdbestuurder heeft de lokale autoverhuurder een extra garantie over de identiteit van de autohuurder. Je krijgt immers een object mee dat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. De borg is voor hem een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid.

Laatst werden we gebeld door een mevrouw, met de vraag: "de creditcard staat op mijn naam, maar mijn man gaat in de huurauto rijden. Waarom kan ik dan mijn creditcard niet gebruiken voor de waarborg?" Het antwoord is best simpel: meneer gaat rijden en dus is hij verantwoordelijk.

Het Tweede bestuurderpakket: oplossing extra bestuurder

Vaak is het zo dat de vrouw een vakantie of reis boekt. En ook reserveren ze de huurauto. Wel merken we vaak dat juist de mannen de huurauto gaan besturen. Maar als de vrouw over de creditcard (op haar naam) beschikt en meneer wil rijden, dan zal dit ter plaatse problemen opleveren bij het voldoen van de waarborg. En dat zou natuurlijk een heel vervelend begin van de vakantie zijn!

Mocht dit ter plaatse voorkomen, dan is dit gelukkig in de meeste gevallen wel op te lossen als beide personen in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Hoe? Door een extra bestuurder bij te boeken. Zo kan de persoon met de creditcard op naam op papier de hoofdbestuurder zijn en de andere persoon – zonder creditcard – de tweede bestuurder. In de praktijk maakt het dan natuurlijk niet uit wie er het meeste achter het stuur zit, jullie staan beide op het huurcontract. Een makkelijke oplossing, zonder onverwachte kosten (Nee, niet zónder kosten. Maar zonder onverwachte kosten ;-).

Ook kun je natuurlijk voorafgaand aan je reis al kiezen voor deze optie. Dan kun je ons Extra bestuurderpakket reserveren.

Waarom alleen creditcard en geen cash?

De reden dat de waarborg niet contant betaald kan worden heeft te maken met veiligheid. Als er geen contant geld aanwezig is, zal de lokale wagenparkaanbieder minder snel overvallen worden. Daarnaast is het zo dat een contante waarborg veel meer administratieve rompslomp – en dus meer tijd – met zich meebrengt. Als je een huurauto hebt gereserveerd wil je natuurlijk zo snel mogelijk in de instappen om naar je eindbestemming te rijden! En creditcardbetalingen werken dan het snelst.

Debitcards en borg

Ook krijg we vaak de vraag waarom een debitcard niet wordt geaccepteerd als betaalmiddel voor de borg. Ook dat heeft te maken met administratieve handelingen. Op een debitcard kan geen geld worden teruggestort. Als de wagenparkaanbieder je borg wil terugstorten na de huurperiode, dan kan dit niet worden overgemaakt.

En wat als ik nou echt geen creditcard heb? En mijn reisgenoot ook niet?

Dan hebben wij van Sunny Cars gelukkig iets heel handigs voor jou. Dat is namelijk ons Geen waarborgpakket. Met dit servicepakket kun je op verschillende bestemmingen wél een auto huren zonder dat je over een creditcard op jouw naam beschikt. Sunny Cars neemt het risico voor de borg volledig over en staat dus garant bij de verhuurder. Je hoeft bij het ophalen van de huurauto dus alleen de voucher in te leveren en kan zó met je huurauto op pad, zonder een waarborg achter te laten.

Sunny Cars maakt het je zo makkelijk mogelijk, maar ook wij moeten ons aan de regels houden. Je kiest zelf hoe je wilt betalen, en wij garanderen je een goede huurauto. En voor de rest, is er de creditcard.

Susanne Pols-van Gelder

Head of reservations

Als Manager Reserveringsafdeling Nederland & België weet Susanne als geen ander hoe we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze traint en coacht collega’s, zodat ook zij alles weten over autoverhuur en de service die wij verlenen. In haar vrije tijd is ze gek op reizen – hoe kan het ook anders!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

willy verbestel

14 Oktober 2018 | 2:53 pm | Reageer op willy verbestel

wij kijken uit op ons verlof in florida en gaan onze reactie na ons verlof plaatsen .over sunnycars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

15 Oktober 2018 | 11:11 am | Reageer op Sanne van Reek

Alvast een fijne reis, Willy :-)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.