Creditcards en autohuur. Hoe zit dat?

Een van de meestgestelde vragen die wij als Autohuurexpert krijgen is: “waarom moet ik mijn creditcardgegevens invullen? En waarom heb ik überhaupt een creditcard nodig? Ik heb al betaald“. Maar ook al heb je al betaald dán is het toch nog nodig om in het bezit te zijn van een creditcard op naam van de hoofdbestuurder. Dit is namelijk verplicht. We leggen je graag uit waarom dat zo is.

Waarom is die creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig?

…Heel simpel. Dit is een vereiste voor het voldoen van de waarborg voor de huurauto. De borg wordt altijd ter plaatse voldaan en met de creditcard gegevens op naam van de hoofdbestuurder heeft de lokale autoverhuurder een extra garantie over de identiteit van de autohuurder. Je krijgt immers een object mee dat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. De borg is voor hem een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid.

Laatst werden we gebeld door een mevrouw, met de vraag: "de creditcard staat op mijn naam, maar mijn man gaat in de huurauto rijden. Waarom kan ik dan mijn creditcard niet gebruiken voor de waarborg?" Het antwoord is best simpel: meneer gaat rijden en dus is hij verantwoordelijk.

Het Tweede bestuurderpakket: oplossing extra bestuurder

Vaak is het zo dat de vrouw een vakantie of reis boekt. En ook reserveren ze de huurauto. Wel merken we vaak dat juist de mannen de huurauto gaan besturen. Maar als de vrouw over de creditcard (op haar naam) beschikt en meneer wil rijden, dan zal dit ter plaatse problemen opleveren bij het voldoen van de waarborg. En dat zou natuurlijk een heel vervelend begin van de vakantie zijn!

Mocht dit ter plaatse voorkomen, dan is dit gelukkig in de meeste gevallen wel op te lossen als beide personen in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Hoe? Door een extra bestuurder bij te boeken. Zo kan de persoon met de creditcard op naam op papier de hoofdbestuurder zijn en de andere persoon – zonder creditcard – de tweede bestuurder. In de praktijk maakt het dan natuurlijk niet uit wie er het meeste achter het stuur zit, jullie staan beide op het huurcontract. Een makkelijke oplossing, zonder onverwachte kosten (Nee, niet zónder kosten. Maar zonder onverwachte kosten ;-).

Ook kun je natuurlijk voorafgaand aan je reis al kiezen voor deze optie. Dan kun je ons Extra bestuurderpakket reserveren.

Waarom alleen creditcard en geen cash?

De reden dat de waarborg niet contant betaald kan worden heeft te maken met veiligheid. Als er geen contant geld aanwezig is, zal de lokale wagenparkaanbieder minder snel overvallen worden. Daarnaast is het zo dat een contante waarborg veel meer administratieve rompslomp – en dus meer tijd – met zich meebrengt. Als je een huurauto hebt gereserveerd wil je natuurlijk zo snel mogelijk in de instappen om naar je eindbestemming te rijden! En creditcardbetalingen werken dan het snelst.

Debitcards en borg

Ook krijg we vaak de vraag waarom een debitcard niet wordt geaccepteerd als betaalmiddel voor de borg. Ook dat heeft te maken met administratieve handelingen. Op een debitcard kan geen geld worden teruggestort. Als de wagenparkaanbieder je borg wil terugstorten na de huurperiode, dan kan dit niet worden overgemaakt.

En wat als ik nou echt geen creditcard heb? En mijn reisgenoot ook niet?

Dan hebben wij van Sunny Cars gelukkig iets heel handigs voor jou. Dat is namelijk ons Geen waarborgpakket. Met dit servicepakket kun je op verschillende bestemmingen wél een auto huren zonder dat je over een creditcard op jouw naam beschikt. Sunny Cars neemt het risico voor de borg volledig over en staat dus garant bij de verhuurder. Je hoeft bij het ophalen van de huurauto dus alleen de voucher in te leveren en kan zó met je huurauto op pad, zonder een waarborg achter te laten.

Sunny Cars maakt het je zo makkelijk mogelijk, maar ook wij moeten ons aan de regels houden. Je kiest zelf hoe je wilt betalen, en wij garanderen je een goede huurauto. En voor de rest, is er de creditcard.

Susanne Pols-van Gelder

Head of reservations

Als Manager Reserveringsafdeling Nederland & België weet Susanne als geen ander hoe we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze traint en coacht collega’s, zodat ook zij alles weten over autoverhuur en de service die wij verlenen. In haar vrije tijd is ze gek op reizen – hoe kan het ook anders!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

henk

29 Oktober 2012 | 9:18 am | Reageer op henk

Klacht over sunnycar auto nu ruim 5 weken geleden ingeleverd maar van de borg nog niets terug gezien op verstuurde emails wordt niet gereageerd buiten een automatisch bericht dat het tot 28 dagen kan duren voor een reactie terug dit alleen al geeft stof tot nadenken

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

2 November 2012 | 2:07 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Geachte heer, beste Henk,

bedankt voor uw reactie. Binnen 5 dagen na het inleveren van de auto wordt de waarborg teruggestort. Veel creditcardmaatschappijen sturen aan het eind van de maand een overzicht van de 21e van de vorige maand tot de 21e van deze maand. Als u de auto bijvoorbeeld op de 18e heeft ingeleverd kan het zijn dat u dit pas teruggestort ziet op het afschrift een maand later. Graag vernemen wij uw reserveringsnummer zodat wij kunnen kijken of dit bij u het geval is.

Met vriendelijke groet,

Susanne Pols-van Gelder

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

AD VIERGEVER

31 Oktober 2012 | 5:25 pm | Reageer op AD VIERGEVER

Wij hebben hele slechte ervaringen met SUNNY Cars.
Ik zou ze niemand aanbevelen.
Vage informatie en als je dan een auto wil moet je nog 225 euro extra betalen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

2 November 2012 | 2:09 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Geachte heer Viergever,

bedankt voor uw reactie. Sunny Cars biedt standaard alle verzekeringen aan die u nodig heeft voor autohuur. Het kan zijn dat u extra kosten krijgt bij het boeken van extra diensten of accessoires. Denk hierbij aan GPS, kinderzitje, hotelaflevering en one-way. Ook dan willen wij zo transparant mogelijk communiceren en de klant wijzen op de extra kosten. Deze kosten staan op voorhand in de huurvoorwaarden vermeld.

Graag vernemen wij waar u € 225,- euro voor heeft moeten betalen. U kunt uw boekingsgegevens en een eventueel afschrift van de kosten per e-mail doorsturen naar customercare@sunnycars.nl

Met vriendelijke groet,

Susanne Pols-van Gelder

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Thomas

14 Februari 2013 | 8:47 pm | Reageer op Thomas

Interessant artikel.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

SD

14 Maart 2013 | 8:33 pm | Reageer op SD

Interessant om te lezen..

Als zelfstandig ondernemer krijg ik geen creditcard.
Nu hebben we bij SunWeb een vakantie geboekt incl. huurauto van jullie maatschappij, en er wordt ons verteld dat wij in Griekenland de borg niet contant kunnen betalen.
Terwijl hier toch duidelijk staat dat dit standaard mogelijk is.

Zou u mij kunnen bevestigen dat dit dus wél mogelijk is ?!
Anders hebben we echt een probleem..
Niemand een creditcard..wel al geboekt, geen vervoer naar vakantiehuis..

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

21 Maart 2013 | 5:39 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste mevrouw Lugger,

Bedankt voor uw reactie en oplettendheid. Wij zijn nog in overleg met de betreffende partner om na te gaan of een contante waarborg mogelijk is, aangezien wij sinds enkele maanden samenwerken met deze partner. Mocht een contante waarborg niet mogelijk zijn, dan kunnen wij voor u op zoek naar een alternatief. Via Sunweb zult u hier verder bericht over krijgen.

Met vriendelijke groet,

Susanne Pols-van Gelder

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

A. Glas

29 Mei 2013 | 8:37 pm | Reageer op A. Glas

Kan er na pech met de auto achteraf nog geld van je creditcard worden afgeschreven omdat er schade aan de onderkant blijkt te zijn. Ik heb het hier over een groot bedrag, hoger dan het eigen risico.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

30 Mei 2013 | 4:48 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Sanne,

Bedankt voor je bericht. Indien de verhuurder er pas achterkomt bij het inleveren van de auto, dan is dat mogelijk. Het makkelijkste is om een kopie te maken van je huurcontract en van de afschrijving. Deze kun je insturen naar customercare@sunnycars.nl. Mijn collega´s helpen je graag verder!

Met zonnige groet,
Susanne Pols-van Gelder

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

ursula schalk

1 September 2013 | 9:24 pm | Reageer op ursula schalk

Mijn vader heeft via het reisbureau voor 2 weken een auto gehuurd in italië. Is vandaag aangekomen op het vliegveld en wilde daar de al betaalde auto meenemen. Ze hebben de auto niet meegekregen omdat ze geen creditcard hadden, dit was hen ook niet verteld op het reisbureau. Ze gaan altijd met vakantie naar de can eilanden waar ze ook altijd een auto huren en nooit om een creditcard gevraagd is. Na bellen met het noodnummer van het reisbureau wordt maar gewoon gezegd dat ze de voorwaarden maar hadden moeten lezen en dat ze het geld voor 2 weken autohuur waarschijnlijk kwijt zijn! Ze zijn nu met de trein en taxi alsnog op camping terecht gekomen maar de uitgestippelde vakantie om veel van toscane te zien valt bij aankomst direct in het water. Zie ook bovenstaande reactie, al wel geboekt en 750,00 betaald, niemand een creditcard geen auto dus zoek het maar uit. Graag en snelle oplossing voor dit probleem.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

2 September 2013 | 4:36 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Ursula,

Hartelijk dank voor je bericht.

Helaas is het niet mogelijk om via Sunny Cars zonder creditcard een huurauto te huren in Italië. Het klopt dat het reisbureau je vader hier op had moeten wijzen. Je vader heeft zelf echter ook de verantwoordelijkheid om de voorwaarden door te lezen. Vanmorgen is er een bericht uit gegaan naar de verhuurder met de vraag te bevestigen dat de auto niet op is gehaald. Zodra het antwoord op deze e-mail binnen is zullen we je vader via het reisbureau informeren.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

J. van der Maar

13 September 2013 | 7:23 pm | Reageer op J. van der Maar

Waarom moet ik een creditcard met pincode hebben?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

stephany

18 Juni 2014 | 11:50 pm | Reageer op stephany

is het helemaal niet mogelijk om een auto te huren in spanje zonder creditcard??? wij komen niet in aanmerking voor een creditcard heb wel een debitcard maar zie dat die ook niet wordt geaccepteerd.
hoor graag van jullie.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

19 Juni 2014 | 9:12 am | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Stephany,

Hartelijk dank voor je bericht.

Voor de Spaanse eilanden lukt het soms nog om een verhuurder te selecteren die geen creditcard verplicht stelt. Mocht dit de bestemming zijn neem dan even contact op met ons reserveringsteam op: 023 - 5699 696. Voor het vaste land zijn er op dit moment helaas geen mogelijkheden om zonder creditcard een auto te huren. Het spijt ons.

Met zonnige groet,
Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Lotte

1 September 2014 | 6:15 pm | Reageer op Lotte

Wij hebben een auto gehuurd op curacao nu is mij verteld dat de credit card houder ook de hoofdbestuurder moet zijn. Is dit altijd het geval? Ik ben namelijk de credit card houder maar ik wil mijn vriend als hoofdbestuurder.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rob

2 Januari 2015 | 3:57 am | Reageer op Rob

Is een pre-paid creditcard (mastercard) voldoende ? zo ja, hoeveel moet het minimale saldo dan zijn ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

8 Januari 2015 | 12:04 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Rob,

Ter plaatse is een creditcard op bestuurdersnaam verplicht om de waarborg mee te voldoen. Om de creditcard te kunnen gebruiken dient u over de pincode te beschikken.
Een prepaid creditcard wordt soms verward met een creditcard, maar is in feite een debit card. Een belangrijk verschil is dat er geen geld op teruggestort kan worden. Deze kaart wordt niet geaccepteerd voor de waarborg.
Ondanks dat via Sunny Cars de glas, banden, bodem en -dakschade en een eventueel eigen risico op de schade- en diefstalverzekering gedekt is verlangt de verhuurder toch een garantie dat er zorgvuldig met de auto omgesprongen wordt en dat deze uiteraard weer teruggebracht wordt.
De verhuurders waar wij mee samenwerken voeren een no cash policy om hun medewerkers te beschermen.
Nog vragen? Wij helpen u graag! U kunt ons bereiken via 023- 5699 696.

Met zonnige groet,
Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

abigail

23 Januari 2015 | 12:33 am | Reageer op abigail

Hallo

Ik ga begin juli een week naar ibiza daar ik wil een auto huren maar kom niet in aanmerking voor een creditcard is het mogelijk om de borg bij 1 van de autoverhuur bedrijven op een andere manier te voldoen??

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

27 Januari 2015 | 10:44 am | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Abigail,

Bedankt voor je reactie.

Op de luchthaven van Ibiza werken wij met 6 partners. Twee hiervan bieden de mogelijkheid de waarborg tegen betaling te reduceren en contant te voldoen. Nadat je een autocategorie hebt gekozen kun je op voorwaarden klikken en vervolgens voorwaarden vergelijken. Zo kun je zien wij welke autocategorie je de waarborg kunt verlagen en direct een auto reserveren. Natuurlijk doen wij dit ook graag telefonisch voor je! Je kunt ons bereiken op: 023 – 5699 696.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marjanne

15 Maart 2015 | 6:57 pm | Reageer op Marjanne

Goedenavond,

Wij willen ook de luchthaven van Beziers een auto huren, maar zijn niet in het bezit van een creditcard. Kunnen we de borg ook contact voldoen?

Groet,

Marjanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

16 Maart 2015 | 2:58 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Marjanne,

Hartelijk dank voor je reactie.

Nadat je een huurauto hebt gekozen kun je de huurvoorwaarden openen en zien wat de waarborg bedraagt. Hier kun je ook klikken op huurvoorwaarden vergelijken. Zo kun je van alle aanbieders zien wat de waarborg bedraagt.

Ik heb het voor je nagekeken voor Beziers. Bij alle verhuurders is een creditcard op bestuurdersnaam verplicht voor de waarborg. De meeste verhuurders voeren een zogenaamde `no cash policy` ter bescherming van hun werknemers.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Alex

10 Juni 2015 | 12:04 pm | Reageer op Alex

Goedenmiddag,
Wij willen op de luchthaven van Montpellier een auto huren, maar zijn niet in het bezit van een creditcard. Kunnen we de borg ook contact voldoen?
Groet,
Alex

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

11 Juni 2015 | 2:57 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Alex,

Hartelijk dank voor je bericht.

Indien een contante waarborg is toegestaan vind je dit terug in de huurvoorwaarden. Nadat je de data hebt ingevoerd klik je op huurvoorwaarden en vervolgens op huurvoorwaarden vergelijken. Zo kun je bij de verschillende partners kijken of een creditcard verplicht is. Op dit moment is bij alle verhuurders in Frankrijk een creditcard op bestuurdersnaam verplicht voor het voldoen van de waarborg. Dit is uit veiligheidoverwegingen.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Berry

29 Juni 2015 | 8:12 am | Reageer op Berry

Er zijn prepaid Creditcards op naam
Zoals De mastercard Classic prepaid uitgegeven door ICS
Dit zijn gewone werkende creditcards hoor
Werken ook net zo incl. aankoop verzekering
Lijkt mij onzin dat ze deze niet accepteren als borsgstelling wanneer het saldo voldoende is

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

29 Juni 2015 | 3:32 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Berry,

Bedankt voor je reactie.

Graag verwijs ik naar https://blog.sunnycars.nl/is-die-creditcard-nu-echt-verplicht/. Hier staat iets uitvoeriger uitgelegd waarom een prepaid cc niet geaccepteerd wordt.

Ik zou ook graag willen dat het anders was, maar helaas is de praktijk anders. Vandaar mijn waarschuwing, want voorkomen is een stuk beter dan genezen.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Elmo

6 Juli 2015 | 11:08 am | Reageer op Elmo

Hoeveel moet de saldo bedragen op mijn creditcard voor de borg? Bvb dankm

Elmo

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

6 Juli 2015 | 2:09 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Elmo,

Hartelijk dank voor je bericht.

De waarborgverschilt per bestemming, lokale verhuurder en autotype. Nadat je de auto hebt gekozen kun je de huurvoorwaarden openen. Hier vindt je de waarborg voor de huurauto van jouw keuze terug.

Al geboekt? Dan zie je het in de huurvoorwaarden staan die je bij je voucher of bevestiging hebt gekregen!

Fijne reis!

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mike

21 Juli 2015 | 1:57 am | Reageer op Mike

Morgennacht vertrekken mijn vriendin en ik naar Italië - Pisa. Hier hebben wij via Sunny Cars een auto gehuurd, betaling al voldaan etc. Helaas ben ik vanavond tot de ontdekking gekomen dat de pincode verloren is gegaan en wij beiden deze niet weten. Morgen ga ik mijn uiterste best doen deze alsnog via de ING te kunnen regelen. Mocht dit niet lukken zijn er dan alsnog alternatieven om dit alsnog te kunnen bewerkstelligen?

Ik hoor het graag

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

21 Juli 2015 | 2:43 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Mike,

Uiteraard hoop ik dat het je vandaag alsnog lukt om de pincode te krijgen, de creditcard met pincode is vereist bij de aanname van de auto. Mocht het niet lukken en is er geen andere creditcard, dan kun je de auto annuleren. Neem hiervoor contact op met de reserveringsafdeling.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

willy verbestel

14 Oktober 2018 | 2:53 pm | Reageer op willy verbestel

wij kijken uit op ons verlof in florida en gaan onze reactie na ons verlof plaatsen .over sunnycars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

15 Oktober 2018 | 11:11 am | Reageer op Sanne van Reek

Alvast een fijne reis, Willy :-)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.