En dan rolt je huurauto het ravijn in… Wat nu?!

Het zal je maar gebeuren… Je parkeert de huurauto voor je idyllische vakantieaccommodatie. Je laadt rustig je bagage uit, maar dan zie je ineens de huurauto van de oprijlaan, over de weg, door de bosjes wegrollen. De kinderwagen op de stoep en de passerende fietser werden maar nét gemist. De paniek schiet door je lijf. O nee! Je bent vergeten de handrem aan te trekken…

En nu?

De auto is total loss. Dat is wel duidelijk. Maar hoe zit het nu met het eigen risico en de kosten van de schade? Krijg je het eigen risico terug van Sunny Cars? Je bent toch all-in verzekerd? En mag de verhuurder die hele schade wel doorbelasten?

Wanneer wij zo’n schade binnenkrijgen beoordelen wij of er genoeg voorzorgsmaatregelen getroffen zijn om het wegrollen van de auto te voorkomen. En als blijkt dat de huurauto is gaan rollen zonder dat daar een andere auto’s, weggebruikers of natuuromstandigheden de oorzaak van waren, moeten wij vaststellen dat er onvoldoende maatregelen getroffen zijn tegen wegrollen. Er is dan sprake van nalatigheid. Ja, je bent via Sunny Cars inderdaad all-in verzekerd, maar elke verzekering heeft ook uitsluitingen en uitzonderingen. Wanneer er sprake is van ‘toerekenbare schuld vanwege handelen dat zeer dicht grenst aan roekeloosheid of te bestempelen is als roekeloosheid’, kan een verzekeraar weigeren om schade te vergoeden, en doet dit in een aantal gevallen ook. Als na onderzoek blijkt dat er sprake is van nalatigheid betalen wij niet uit. Zoiets is immers eenvoudig te voorkomen! Alle kosten die hier dan uit voortvloeien zijn voor eigen rekening. Zo ook in deze zaak. Hoe voorkom ik zoiets?

Handige tips

Op websites, zoals die van de ANWB worden allerlei handige tips gegeven. Bijvoorbeeld: parkeer je tóch op een hellende weg, dan moet je de auto niet alleen op de handrem zetten, maar óók in de eerste versnelling of in zijn achteruit. Is dat nog niet genoeg, dan móet je ook nog de voorwielen in de richting van een stoep draaien (als er een stoep aanwezig is) of zelfs een steen of een wig onder een wiel leggen. Beter is het dan om daar helemaal niet te parkeren…

Nog even op een rijtje:

  • Eigenlijk kun je béter ergens anders parkeren, maar anders:
  • Auto op de handrem
  • Auto in eerste versnelling of in z’n achteruit
  • Voorwielen richting de stoep of van de stoep af – het ligt er maar net aan of je met de neus óf de kont van de auto richting de afrond wijst.
  • Een steen of wig onder een van de banden leggen

Weggebruikers beschermen

De wet in Nederland verplicht niet om je handrem te gebruiken tegen schade aan je auto, maar om al het andere verkeer te beschermen tegen het wegrollen van de auto. In Duitsland verplicht de wet je om handrem èn versnelling èn indraaien te gebruiken als de weg daarom vraagt. Dit is allemaal bedoeld om andere weggebruikers en wandelaars te beschermen tegen wegrollende auto’s.

Dus, vertrouw bij parkeren op zelfs maar een milde helling niet alleen op de handrem. Zet dan de auto ook in de eerste versnelling (of achteruit) en draai het stuur met de voorwielen richting een stoep. Kleine moeite, maar scheelt een hoop gedoe. Echt waar!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

paul huys

23 Januari 2018 | 11:35 am | Reageer op paul huys

dacht hiervoor WEL verzekerd te zijn...All Risk...maar...neem zelf ook Altijd de nodige maatregelen om dit te voorkomen.Is vanzelfsprekend dit te doen! Maar wist toch niet dat hierover discussie mogelijk was.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Jean Pierre De Smet

15 Februari 2018 | 3:28 pm | Reageer op Jean Pierre De Smet

Wie is er in fout en wat is de vergoeding of opeisbaarheid door de verzekering in volgend geval:
Je rijdt achter een vrachtwagen in bvb Spanje, op 10 m afstand ervan en aan ca 50 km/u.
Plots gooit de vrachtwagen zijn remmen dicht, maar owee, je weet het niet, maar geen van de stoplichten of andere lichten van de vrachtwagen werkt.
Gevolg: je rijdt in op die vrachtwagen. Deze heeft niets gemerkt en rijd na de noodstop rustig verder. Jij staat er wel met een ingdeukte neus. Hoe wordt dit geregeld ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

16 Februari 2018 | 1:14 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jean Pierre,

Goede vraag. Bedankt daarvoor! Het gaat er altijd om of er sprake is van ‘roekeloosheid’: had je in die omstandigheden écht anders moeten handelen of is er sprake van een fout die ons allemaal kan overkomen bij normaal verkeersgedrag? De situatie die jij schetst is een situatie die elke dag voorkomt, dus er zal niet gauw sprake zijn van roekeloosheid. En in dit geval doen de remlichten van de vrachtwagen het ook nog eens niet. Dus op basis van deze gegevens ben je gewoon gedekt! Maar de les is wel: afstand houden. Zeker op onbekende wegen. 50 km/u is namelijk al snel een kleine 14 meter per seconde.

Wij behandelen schades en aansprakelijkheden net alsof ze in Nederland, België of Duitsland zijn gebeurd. Dat maakt het voor iedereen makkelijk en inzichtelijk. Daarnaast zijn er altijd kritische organisaties zoals de ANVR en ANWB die over onze schouder meekijken. Gelukkig maar!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.