“Ik regel die huurauto wel ter plaatse” De 5 grootste valkuilen

“Ik regel die huurauto wel ter plaatse. Als ik daar langs de verhuurkantoren loop zie ik altijd veel aantrekkelijkere prijzen. Soms wel voor 8 euro per dag!” Nou, dat is een mooie aanbieding inderdaad! Maar is het wel zo verstandig om je huurauto ter plaatse te regelen? We somden de 5 grootste valkuilen voor je op.

1. Beschikbaarheid, te kleine auto’s en teleurstellingen

“Als ik ter plaatse boek, is er nog genoeg keuze. Ze hebben daar toch meer aanbod”. Hmm, dat klopt niet helemaal. Als je ter plaatse pas besluit de auto te gaan huren zijn de goede deals vaak al weg. Zeker in het hoogseizoen. En als je de regels van vraag en aanbod kent, weet je dat bij veel vraag en weinig aanbod de prijzen omhoog vliegen. Je bent dan soms het dubbele kwijt vergeleken met wanneer je enkele maanden van tevoren al had geboekt. Als je met meer personen reist loop je bovendien het risico dat je genoegen moet nemen met een te kleine auto of erg veel moet betalen voor een beetje comfortabele auto.

Misschien wel het aller- aller- allerbelangrijkste. Ben je goed verzekerd? Je zou maar te maken krijgen met slepende juridische procedures en enorme claims.

2. Veel tijd kwijt met vergelijken

Je kijkt al weken – of eigenlijk maanden – uit naar deze vakantie. Zodra je het vliegtuig uitstapt kan de vakantie beginnen. Of toch niet? Want ter plaatse wil je nog op zoek naar het meest aantrekkelijke tarief en moet je eigenlijk de tijd nemen om de juiste huurauto te kiezen. Bij verhuurder #1 is de toeslag voor een extra bestuurder erg hoog, maar je reispartner wil óók graag plaatsnemen achter het stuur. En de kosten voor die grensoverschrijding die je wilde maken rijzen ook de pan uit. O jee, toch maar even naar verhuurder #2? Je had ondertussen ook al op het strand kunnen liggen…

3. Ben je wel goed verzekerd?

Misschien wel het aller- aller- allerbelangrijkste. Ben je goed verzekerd? Nou ja, eerlijk gezegd meestal niet… Ter plaatse wordt vaak geroepen dat de verzekeringen all inclusive zijn, maar als je de voorwaarden goed leest – waar je ter plaatse aan de balie geen zin in hebt en die vaak ook nog eens in het Engels of zelfs Italiaans, Spaans of Portugees geschreven zijn – blijkt dat glas-, banden-, bodem- en dakschade niet verzekerd is. Ook de extra bestuurder is vaak niet inclusief en als je naar de hoogte van de verzekeringen vraagt blijken de verzekerde bedragen vaak te kort te schieten. En nee, dat heb je misschien niet door als je de vakantie ongeschonden doorkomt. Maar als er tóch iets gebeurt ben je flink de klos. Je zou maar te maken krijgen met slepende juridische procedures en enorme claims. In zo’n geval ben je héél blij met een extra WA-dekking.

4. En dan sta je daar…

…Met pech langs de weg. Je spreekt de taal niet en met Engels lijk je er niet uit te komen. Tot overmaat van ramp neemt de verhuurder de telefoon niet op. Wat moet je nu doen? Nog zo’n reden om je huurauto alvast in Nederland te reserveren. Via Sunny Cars mag je 24 uur per dag service verwachten, wij zijn namelijk áltijd bereikbaar op ons Nederlandstalig noodnummer.

5. Achteraf hoge kosten

Die tankregeling blijft een dingetje. Welke tankregeling biedt de verhuurder ter plaatse aan? Is dat Full-Empty? Hmm, denk dan nog maar eens goed na! Deze tankregeling pakt eigenlijk altijd nadelig uit voor jou als huurder. Want rijd je die tank ooit écht leeg? Nee. Nog zoiets: je kunt hoge benzinekosten doorberekend krijgen als de verhuurder ontbrekende benzine, aftankkosten én servicekosten doorberekent. De Full-Full tankregeling is eigenlijk altijd de beste optie.

Kortom: het is veel gedoe. Gedoe waar je niet op zit te wachten tijdens je vakantie. Bovendien kan het nog gevaarlijk zijn ook, want onverzekerd rondrijden is echt níet verstandig.

Die glimlach is bij ons standaard inbegrepen. Heb je pech? Een vraag? Kom je ergens niet uit? Wij zijn er voor je.

Susanne Pols-van Gelder

Reserveringsmanager

Als Manager Reserveringsafdeling Nederland & België weet Susanne als geen ander hoe we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze traint en coacht collega’s, zodat ook zij alles weten over autoverhuur en de service die wij verlenen. In haar vrije tijd is ze gek op reizen – hoe kan het ook anders!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jean-Pierre Lenaerts

11 Februari 2018 | 9:17 am | Reageer op Jean-Pierre Lenaerts

Al meerdere keren kozen we, bij autohuur in het buitenland, voor Sunny Cars. Tot nog toe zeer tevreden. Van de administratieve afhandeling bij het boeken tot en met de service, als het misloopt.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 Februari 2018 | 9:28 am | Reageer op Sanne van Reek

Wat fijn om te horen Jean-Pierre, bedankt!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

walter de voecht

11 Februari 2018 | 10:19 am | Reageer op walter de voecht

Waarom kan ik bij Sunny Cars geen betaling doen bij het aanvaarden van de sleutels ipv vooraf?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 Februari 2018 | 12:14 pm | Reageer op Sanne van Reek

Beste Walter,

Bedankt voor je berichtje. Wij hebben zelf geen wagenpark met huurauto's, maar verhuur loopt via ons. In principe zijn wij een tour operator. Wij geven de voucher uit, zorgen voor de service én alle optimale verzekeringen. Wij geven de voucher uit en de betaling loopt via ons. Vandaar dat het niet mogelijk is om pas ter plaatste te betalen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Luc Van Laere

11 Februari 2018 | 10:37 am | Reageer op Luc Van Laere

Een verbetering aan de nederlandse tekst :
"Deze tankregeling pakt altijd ONVOORDELING uit"
Een, juister woord is " NADELIG "
Groetjes van een taalpuritein !!!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 Februari 2018 | 9:35 am | Reageer op Sanne van Reek

Ha Luc,

Bedankt voor je kritische blik! We zullen het aanpassen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.