Is die creditcard nu echt verplicht?

“Is die creditcard nu echt verplicht?” Dit zouden we beter de vraag van de dag, van het uur of zelfs van de minuut kunnen noemen. Het is ook niet voor het eerst dat ik hier een blog aan wijd, zie mijn vorige blog over hetzelfde onderwerp. Zonder creditcard kun je (bijna) geen auto huren. Voor ons is het zo vanzelfsprekend, maar voor sommige van onze klanten niet. De weinige uitzonderingen zijn de Griekse en Canarische eilanden en het vasteland van Portugal, maar ook hier is een contante waarborg uitsluitend op aanvraag.

Duidelijk vermeld in de voorwaarden

In de huurvoorwaarden die geaccepteerd moeten worden tijdens het reserveren staat duidelijk vermeld dat een creditcard op bestuurdersnaam verplicht is. Helaas worden deze voorwaarden nog wel eens ongelezen geaccepteerd. Met alle gevolgen van dien. In zo’n geval komt de klant er namelijk ter plaatse achter dat de verhuurder hem de auto niet meegeeft zonder creditcard. In paniek wordt er dan op ons noodnummer gebeld. Helaas kunnen wij in zo’n geval niets doen, hoe graag we ook zouden willen. Voldoet de klant niet aan de voorwaarden dan staat de verhuurder volledig in zijn recht hem de auto te weigeren.

Betaling per iDeal

Wanneer een klant per Ideal betaalt zou het wel eens kunnen dat hij geen creditcard bezit. Om problemen te voorkomen geven we ook hier een melding dat voor de waarborg ter plaatse een creditcard op bestuurdersnaam meestal verplicht is. Dit is ook na te lezen in de huurvoorwaarden. En uiteraard staat het ook vermeld in de FAQ.

Wel een cc en toch niet goed?

Ook wil het nog wel eens voorkomen dat een goed bedoelende ouder tegen zoon- of dochterlief zegt: “O, heb je voor de autohuur een creditcard nodig? Neem die van mij maar mee!” Aangezien alleen de houder gerechtigd is om de creditcard te gebruiken zal dit ter plaatse ook mis gaan. Ook wordt een debitcard nog wel eens met een creditcard verward. Een creditcard heeft reliëf, het nummer bestaat uit 16 cijfers en het is mogelijk ‘rood’ te staan op de kaart. Bovendien kan de verhuurder zowel afschrijven als terugboeken op een creditcard.

Wat kunnen we nog meer doen?

Ik begrijp echt niet dat het ondanks alle informatie nog voorkomt dat klanten ter plaatse zonder creditcard staan en de auto om die reden niet mee krijgen! Ik heb dit struikelblok ook overlegd met mijn collega Claudia. Zij gaf aan dat naast de informatie in de voorwaarden, FAQ en bij het kiezen voor een Ideal betaling er ook in de informatie mail die klanten ongeveer een week voor vertrek ontvangen op gewezen wordt. Wat kunnen we nog meer doen? Iemand enig idee hoe we dit nog duidelijker kunnen maken?

Zelf een vraag?

Heb je een vraag, die nog niet in een van mijn blogs of in de website beantwoord wordt, die je hier graag beantwoord zou zien? Laat het in een reactie achter!

Susanne Pols-van Gelder

Head of reservations

Als Manager Reserveringsafdeling Nederland & België weet Susanne als geen ander hoe we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze traint en coacht collega’s, zodat ook zij alles weten over autoverhuur en de service die wij verlenen. In haar vrije tijd is ze gek op reizen – hoe kan het ook anders!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Anouk louer

12 September 2013 | 12:01 am | Reageer op Anouk louer

Een pop up voor of tijdens reserveren.
Dik gedrukte letters rood melding creditcard

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

16 September 2013 | 12:31 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Anouk,

hartelijk dank voor de tip. Als je voor Ideal betaling kiest verschijnt er een melding dat voor de waarborg ter plaatse in veel gevallen een creditcard verplicht is. Eens kijken of het helpt als we de woorden creditcard en verplicht hier vet en rood tonen.

Zonnige groet,
Susanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

J. van der Maar

13 September 2013 | 7:10 pm | Reageer op J. van der Maar

Waarom moet ik een creditcard met pincode hebben?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

16 September 2013 | 12:32 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste J.,

het is een beslissing van de banken geweest om de handtekening van weleer te vervangen door een pincode. De reden hiervoor is dat een pincode minder fraudegevoelig is. Als je je pincode niet kent kan de verhuurder de waarborg niet afschrijven.

Zonnige groet,
Susanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mw. Kappe

13 September 2013 | 11:09 pm | Reageer op Mw. Kappe

Ik lees pas 5 dagen voor afreizen naar Spanje dat ik ondanks mijn Ideal betaling toch een creditcard nodig heb, ik heb hem niet en kan hem ook nooit meer op tijd krijgen. Kan ik niet contant een waarborgsom neerleggen.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

16 September 2013 | 12:32 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste mevrouw Kappe,

op het moment dat u voor Ideal betaling koos verscheen er direct een melding in beeld dat voor de waarborg ter plaatse een creditcard in veel gevallen verplicht is en werd u geadviseerd de huurvoorwaarden hier op na te kijken. Neemt u alstublieft contact op met mijn collega´s op nummer: +023 5699 696. Als u uw reserveringsnummer doorgeeft gaan wij voor u nakijken of wij op uw bestemming samen werken met een verhuurder die een cash waarborg accepteert.

Zonnige groet,
Susanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Albert Bos

16 September 2013 | 3:46 pm | Reageer op Albert Bos

Wat kunnen we nog meer doen? (Naast duidelijk vermelden bij de boeking)....

Ik begrijp wel, dat mensen verrast worden. Ze hebben immers bij Sunny Cars All-Inclusive een auto geboekt. Denk eens vanuit de klant: zorg dat Sunny Cars de borgstelling naar de feitelijke verhuurpartner garandeert. (Dat doen jullie nu alleen achteraf,blijkt, als er sprake is van schade). Dan is de creditcard van de klant niet nodig en stopt ook de ongewenste koppelverkoop van een overbodige, aanvullende verzekering voor de afkoop van het eigen risico door jullie partners.(Daar heb je immers bij Sunny Cars al voor betaald).
!!!!!Dat zou pas glashelder en All-Inclusive zijn!!!!!

Met een vriendelijke groet en een grimlach, Albert Bos

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

16 September 2013 | 5:33 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Goedemiddag Albert,

Goede onderbouwde suggestie. Dankjewel! Helaas hebben we af en toe ook te maken met nalatigheid of grove schuld. Bijvoorbeeld een klant die met (teveel) alcohol op achter het stuur kruipt. In zo´n geval vervallen alle verzekeringen en wordt de klant volledig aansprakelijk gesteld voor de eventuele schade. Is er dan geen garantstelling vanuit de klant, dan kan de verhuurder fluiten naar zijn centen.

Met zonnige groet,
Susanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Anneke Kussendrager

26 Januari 2014 | 4:52 pm | Reageer op Anneke Kussendrager

Wij hebben ook maar 1 Creditcard ,waarom gaan ze niet op het paspoort of de ID kaart zien of je alle twee op het zelfde adres wonen dan zitten ze toch ook goed. Als je alle twee 1 moet hebben dan ben je nog duur uit. Mijn vriendin durf niet in vreemde landen te rijden

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

29 Januari 2014 | 10:06 am | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Anneke,

Hartelijk dank voor je reactie.

In de meeste gevallen is één creditcard (op bestuurdersnaam) voldoende. Het komt zeer zelden en alleen bij hele luxe auto´s voor dat twee creditcards verplicht zijn.

Nog vragen over jouw specifieke reservering? Ons reserveringsteam helpt je graag! Je kunt ons bereiken op. 023 - 5699 696.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

denise

2 Februari 2014 | 8:12 pm | Reageer op denise

Kun je ook met een debitcard de borg betalen bij sunnycars? gr

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

3 Februari 2014 | 2:12 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Beste Denise,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik verklap het al een beetje hierboven onder het kopje: `Wel een cc en toch niet goed?`. Een debit card wordt niet geaccepteerd. Van een debit card kan de verhuurder namelijk wel geld afschrijven, maar niet terugboeken. Bovendien biedt een debit card geen goede garantie als de klant de auto helemaal niet terug brengt. Bij een creditcard kan de verhuurder dan vaak nog zo´n € 2500,- afschrijven, maar op een debit card kan de klant niet rood staan.

Ga je toevallig naar Portugal, de Griekse of de Canarische eilanden? In sommige gevallen kunnen wij een contante waarborg voor je aanvragen. Nadat je de auto hebt gekozen kun je de voorwaarden openen. Onder het kopje waarborg zie je staan of dit mogelijk is. Als hier staat dat het mogelijk is kun je nadat je de boeking hebt gemaakt je reserveringsnummer naar reservation@sunnycars.nl mailen met het verzoek een cash waarborg voor je aan te vragen.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Roel Dussel

17 Juni 2014 | 7:20 am | Reageer op Roel Dussel

Wat is de reden dat u als tussenpersoon en in dit geval bent u voor mij de leverancier, ik reken immers met u af, niet de verantwoordelijk oppakt en ook de borg regelt. U gebruikt wel de creditcard gegevens voor het afschrijven van de huurprijs en u reserveert tevens een positie bij mijn bank om de borg te kunnen plaatsen.
Voor mij komt dit over dat u uw afspraken met de bedrijven met wie samenwerkt vermoedelijk wel voor u zelf goed regelt maar het onderwerp van de borg voor uw klant overlaat aan een ander. Ben ik mijn creditcard verloren of vergeten dan is dit "winst" voor u!
Uw klant wil graag 1loket en een leverancier die zich ook verantwoordelijk voelt voor zijn zorgplicht.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

17 Juni 2014 | 2:30 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste meneer Dussel,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Sunny Cars verzorgt voor u de reservering, maar uiteindelijk tekent u een overeenkomst met de verhuurder. Zij zijn eigenaar van de huurauto en verlangen een waarborg om er zeker van te zijn dat u zorgvuldig met de auto omgaat en deze weer inlevert. Natuurlijk vergoeden wij u een eventueel eigen risico bij schade mits u zich aan de voorwaarden houdt. Maar waar gaat de verhuurder de schade verhalen in geval van opzet of grove nalatigheid? Dit is wordt uiteraard niet via Sunny Cars vergoed en om deze reden dient u toch een waarborg per creditcard op bestuurdersnaam achter te laten.

Indien u uw creditcard verliest of vergeet kunt u mits u de flex service heeft afgesloten de auto tot 4 uur voor huuraanvang annuleren. U betaalt dan alleen de flex service van het aantal huurdagen maal € 1,- met een minimum van € 7,-.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag! U kunt ons bereiken op: 023- 5699 696.

Met zonnige groet,
Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Hans v R

17 Januari 2015 | 8:17 pm | Reageer op Hans v R

Ik las in een artikel van de Kampioen, van de ANWB, dat je soms een creditcard moet afgeven als borg. Klopt dit? En zo ja, hoe werkt dat dan precies? Heb erg weinig kennis van creditcards, probeer nu een vakantie zelf samen te stellen en kom dan tegen dat je dat niet kan zonder creditcard. Nu las ik dat over afgeven en dat je dan twee creditcards mee moet nemen, maar hoe werkt dat dan bij one-way verhuur?

Graag hoor ik van u!

Met vriendelijke groet,
Hans v R.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

21 Januari 2015 | 9:59 am | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Hans,
Hartelijk dank voor uw reactie.
Of en wanneer een creditcard verplicht is leest u hierboven in het blog. Twijfelt u over uw specifieke bestemming? Neem even contact op met onze specialisten: 023- 5699 696.
De creditcard wordt elektronisch belast en teruggeboekt, dus ook een one-way is geen enkel probleem!
Alvast een fijne reis!
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Vera

4 Juni 2015 | 5:08 pm | Reageer op Vera

Beste,
Ik heb zonet een nieuwe mastercard ontvangen van mijn bank. Deze is echter niet meer met relief.... Gaat dit een probleem geven om de waarborg te kunnen regelen?
Groetjes
Vera

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

9 Juni 2015 | 11:14 am | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Vera,
Bedankt voor je reactie!
Dit zou geen problemen op mogen leveren. Het is immers een geldige creditcard. Toch heb ik wel wat signalen gehoord dat bijvoorbeeld in Italië nog niet alle bedrijven over de nieuwste apparatuur beschikken die nodig is om deze kaarten te accepteren. De acceptant moet dan handmatig autorisatie aanvragen: http://www.mastercard.com/ca/merchant/en/solutions/unembossed.html
Natuurlijk kun je bij problemen altijd op ons noodnummer bellen! Dit vind je op je voucher.
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Berry

30 Juni 2015 | 4:54 pm | Reageer op Berry

Het argument " op een cc kan men vaak nog 2500 borg afhalen " slaat nergens op
Stel ik heb een limiet van 2500 en sta al 1000 in de min dan gaat ie echt niet 2500 extra borg stellen
Een debetcard met 1000 erop geeft net zoveel zekerheid

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

1 Juli 2015 | 11:14 am | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Berry,

Het zit het ´m hier in het woordje `vaak`. Veel mensen gebruiken hun creditcard alleen voor de borg.

Ik maak de voorwaarden niet. Ik probeer ze alleen zo goed mogelijk uit te leggen, zodat mensen ter plaatse niet in problemen komen. Wil je toch proberen met een debit card een huurauto mee te krijgen, ga je gang. Maar als het niet lukt, niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb, hè?

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Dennis

22 Juli 2015 | 8:34 pm | Reageer op Dennis

Kan ik een auto in Spanje huren met een prepaid kredietkaart?
Ik heb het aan de bank gevraagd en zij bevestigden dat het mogelijk was, maar nu zou ik het ook graag van jullie horen :)

Dankjewel!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

23 Juli 2015 | 2:18 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Dennis,

Van een prepaid creditcard kan de verhuurder geld afschrijven, maar niet terugstorten. Het is meteen een probleem om de waarborg te voldoen. Daarom wordt een prepaid kaart niet geaccepteerd. In Spanje bieden we op steeds meer bestemmingen het No-Deposit pakket, waar je helemaal geen waarborg hoeft achter te laten. Dus ook geen creditcard nodig hebt. Misschien is dat een goede optie?

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Petronella

12 Augustus 2015 | 8:23 pm | Reageer op Petronella

Waarom zou je op prepaid credit card geen geld kunnen terugstorten? Ik kan het tenslotte ook weer overmaken naar mijn bankrekening? En al die aankopen die ik ermee heb gedaan dan? De waarde van een geretourneerd item zou dan niet teruggestort kunnen worden door de winkel?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

13 Augustus 2015 | 1:07 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Nella,

Hartelijk dank voor je reactie.

Voor inhoudelijke vragen over de werking van je prepaid creditcard kun je je beter richten tot de verstrekker. Ik vertel over mijn ervaringen en mogelijkheden waar ik dagelijks mee te maken heb betreft autohuur, maar ik ben niet op de hoogte van de reden waarom het niet mogelijk is om geld terug te storten op een prepaid creditcard.

Met zonnige groet,

Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

th krijnen

31 Augustus 2015 | 3:56 pm | Reageer op th krijnen

ik las hierboven een bericht c.q. reactie van iemand die het had over de creditcard afgeven , hopelijk is dat niet zo want ik wilde eigenlijk ook mijn overige kosten betalen met mijn creditcard.
gr Theo

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Susanne Pols-van Gelder

2 September 2015 | 4:38 pm | Reageer op Susanne Pols-van Gelder

Beste Theo,
Bedankt voor je reactie.
Ik denk niet dat Hans letterlijk afgeven bedoelde.Het gaat er meer om dat je met de creditcard een waarborg achterlaat. Kijk even in de huurvoorwaarden hoe hoog deze waarborg is. Afhankelijk van de overige kosten die je met de creditcard wilt betalen kun je overwegen contact met je bank op te nemen om de limiet (tijdelijk) te laten verhogen.
Fijne reis!
Met zonnige groet,
Susanne Pols

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mathias

2 Juli 2017 | 12:11 am | Reageer op Mathias

Ik heb een auto gehuurd in Zuid Afrika. Nu ben ik aangeduid als bestuurder maar willen we uit noodzaak de credit card van mijn vriendin gebruiken (die erbij is en de kaart staat op haar naam). Kan dit zo gedaan worden of moeten jullie die bestuurder nog aanpasse? Maandag halen we hem af dus best wel dringend. Bedankt!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

3 Juli 2017 | 9:29 am | Reageer op Pieta Harsveld

Dag Mathias,

De creditcard moet echt op bestuurdersnaam staan. Wat je wel zou kunnen doen is de hoofdbestuurder wijzigen. Dat kun je doen door even te bellen met onze reserveringsafdeling: 0800/40079.

Alvast een heel mooie tijd gewenst!

Met hartelijke groet,
Pieta

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

van ginkel maria

10 Maart 2018 | 5:39 pm | Reageer op van ginkel maria

Ik wil mij opgeven als hoofdbestuur voor het huren van een auto in Spanje maar de Visakaart staat op naam van mijn echtgenoot, maar is niet de chauffeur. Kan ik toch een huurovereenkomst afsluiten ?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 Maart 2018 | 4:24 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Maria,

Bedankt voor je bericht en wat leuk dat je een auto wil gaan huren in Spanje. Helaas is een creditcard op naam van de hoofdbestuurder echt verplicht. Als het huurcontract op jouw naam staat (en jij dus de hoofdbestuurder bent) heb je echt een creditcard nodig om jouw naam. Dus niet op naam van je man, buurvrouw, vrienden, etc. Er is nog een tweede mogelijkheid: ons Geen waarborgpakket. Je kunt dan een auto huren zonder creditcard, wij staan dan garant voor je. Dit pakket kunnen wij nog maar op een aantal locaties aanbieden. Op deze pagina lees je daar meer over en zie je of het mogelijk is op jouw gewenste bestemming.

Ik hoop dat het toch mogelijk voor je is om zo een auto te huren.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.