Een lekke band met de huurauto? Volg dan dit 3-stappenplan

O, nee! Een lekke band. Pff, daar zit je natuurlijk niet op te wachten. En al helemaal niet met je huurauto tijdens je welverdiende vakantie… Bij je eigen auto weet je – als het goed is – hoe je de band kan vervangen. Maar nu ben je met je huurauto in een afgelegen bergdorpje en moet je zelf aan de slag om de band te vervangen. Héél fijn, maar niet heus.

Een handige Harry twijfelt geen moment en gaat meteen aan de slag. Hoppa: bouten los, krik eronder, wiel eraf, reservewiel erop, bouten vast, opruimen en gaan met die banaan. Maar wat als je niet zo handig bent en niet direct weet wat te doen? Dan volg je mijn 3-stappenplan voor een lekke band met een huurauto.

1. Eerst zelf proberen (deze is voor de semi-handige Harry’s onder ons)

Heeft je huurauto een lekke band, dan kun je deze zelf vervangen. Dit doe je met de reserveband, thuiskomer (een noodband) of reparatiekit die in de kofferbak van de huurauto aanwezig is. Daarna laat je de band bij een lokale garage professioneel repareren of vervangen door een identiek exemplaar, uiteraard van hetzelfde merk als de andere drie banden. Zeker doen, want met een zogenaamd thuiskomertje mag je maar een bepaald aantal kilometers rijden en ben je gebonden aan een maximum snelheid.

Bewaar de factuur van de nieuwe band altijd goed! Zo kun je bij thuiskomst de kosten gemakkelijk bij ons indienen. Bandenschade valt namelijk onder onze uitgebreide glas-banden-bodem en dakschadedekking.

2. Naar de lokale garage (deze is voor de niet-zo-handige Harry’s onder ons)

Is de schade aan de band niet groot (denk hierbij aan een bobbel op de band of een spijker in de band) en kun je er nog mee rijden? Dan mag je hem ook direct bij een lokale garage laten maken. Ook hier geldt dat de band identiek moet zijn aan de andere drie banden- dat is een vereiste van de wagenparkaanbieder.

3. Laten wegslepen

Ligt er in jouw huurauto geen reparatiekit of een reserveband? Of is de schade te groot en kun je de band niet zelf repareren? Neem dan contact op met de wagenparkaanbieder ter plaatse, het telefoonnummer vind je op je voucher. De huurauto zal hoogstwaarschijnlijk worden weggesleept. Goed nieuws: deze sleepkosten kun je bij Sunny Cars indienen ter vergoeding! Maar heb je op een onverharde weg gereden die vol met stenen lag en heb je daarom een lekke band? Tja, dan valt het onder nalatigheid en gaan wij niet over tot vergoeding.

Uiteraard hoop ik dat je mijn 3-stappenplan niet nodig hebt! Wil je je – voor het geval dat – optimaal voorbereiden op je vakantie met huurauto? Dan heb ik hier een handig filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je een band verwisselt. Simpel toch?!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.