Een lekke band met de huurauto? Volg dan dit 3-stappenplan

O, nee! Een lekke band. Pff, daar zit je natuurlijk niet op te wachten. En al helemaal niet met je huurauto tijdens je welverdiende vakantie… Bij je eigen auto weet je – als het goed is – hoe je de band kan vervangen. Maar nu ben je met je huurauto in een afgelegen bergdorpje en moet je zelf aan de slag om de band te vervangen. Héél fijn, maar niet heus.

Een handige Harry twijfelt geen moment en gaat meteen aan de slag. Hoppa: bouten los, krik eronder, wiel eraf, reservewiel erop, bouten vast, opruimen en gaan met die banaan. Maar wat als je niet zo handig bent en niet direct weet wat te doen? Dan volg je mijn 3-stappenplan voor een lekke band met een huurauto.

1. Eerst zelf proberen (deze is voor de semi-handige Harry’s onder ons)

Heeft je huurauto een lekke band, dan kun je deze zelf vervangen. Dit doe je met de reserveband, thuiskomer (een noodband) of reparatiekit die in de kofferbak van de huurauto aanwezig is. Daarna laat je de band bij een lokale garage professioneel repareren of vervangen door een identiek exemplaar, uiteraard van hetzelfde merk als de andere drie banden. Zeker doen, want met een zogenaamd thuiskomertje mag je maar een bepaald aantal kilometers rijden en ben je gebonden aan een maximum snelheid.

Bewaar de factuur van de nieuwe band altijd goed! Zo kun je bij thuiskomst de kosten gemakkelijk bij ons indienen. Bandenschade valt namelijk onder onze uitgebreide glas-banden-bodem en dakschadedekking.

2. Naar de lokale garage (deze is voor de niet-zo-handige Harry’s onder ons)

Is de schade aan de band niet groot (denk hierbij aan een bobbel op de band of een spijker in de band) en kun je er nog mee rijden? Dan mag je hem ook direct bij een lokale garage laten maken. Ook hier geldt dat de band identiek moet zijn aan de andere drie banden- dat is een vereiste van de wagenparkaanbieder.

3. Laten wegslepen

Ligt er in jouw huurauto geen reparatiekit of een reserveband? Of is de schade te groot en kun je de band niet zelf repareren? Neem dan contact op met de wagenparkaanbieder ter plaatse, het telefoonnummer vind je op je voucher. De huurauto zal hoogstwaarschijnlijk worden weggesleept. Goed nieuws: deze sleepkosten kun je bij Sunny Cars indienen ter vergoeding!

Uiteraard hoop ik dat je mijn 3-stappenplan niet nodig hebt! Wil je je – voor het geval dat – optimaal voorbereiden op je vakantie met huurauto? Dan heb ik hier een handig filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je een band verwisselt. Simpel toch?!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Jos Van Ham

19 Augustus 2018 | 11:04 am | Reageer op Jos Van Ham

vraagje: ergens gelezen dat je in Spanje (vasteland en eilanden) zelfs bij een lekke band moet laten afslepen en dat je dus niet zelf aan de slag mag. klopt dit?

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

21 Augustus 2018 | 9:18 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Jos,

Dat durf ik niet te zeggen en kan op elke bestemming weer anders lopen. Bel in elk geval altijd eerst met de lokale wagenparkaanbieder. Zij zullen je adviseren wat te doen!

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Koen

21 Augustus 2018 | 7:20 pm | Reageer op Koen

Hallo, ik heb recent een lekke band gehad in Spanje. Zo eenvoudig ging het allemaal toch niet. Ik had de band al vervangen door het reservewiel, en kon de lekke band laten herstellen in een garage in het dorp. Maar, de verhuurder weigerde dit. We moesten de wagen omruilen in het meest nabije verdeelpunt van de verhuurder, maar dat was 1u40 rijden en nog eens terug !

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

23 Augustus 2018 | 11:47 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Koen,

Dat is vervelend, zeg. Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om zo'n lang stuk te moeten rijden om de huurauto om te ruilen. Je mag ons in dit soort situaties ook altijd even bellen, dan kijken we met je mee of we een andere oplossing kunnen vinden.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.