Een lekke band met de huurauto? Volg dan dit 3-stappenplan

O, nee! Een lekke band. Uitgerekend tijdens je vakantie mét een huurauto. Pff, dat is wel het laatste waar je op zit te wachten. Bij je eigen auto weet je – hoogstwaarschijnlijk – hoe je de band kunt vervangen. Maar nu ben je met je huurauto in een afgelegen bergdorpje en moet je zelf aan de slag om de band te vervangen. Oei…

Een handige Harry twijfelt geen moment en gaat meteen aan de slag. Hoppa: bouten los, krik eronder, wiel eraf, reservewiel erop, bouten vast, opruimen en gaan met die banaan. Maar wat als je niet zo handig bent en niet direct weet wat te doen? Dan volg je dit 3-stappenplan voor een lekke band met een huurauto.

1. Eerst zelf proberen

Heeft je huurauto een lekke band, dan kun je deze zelf vervangen. Dit doe je met de reserveband, thuiskomer (een noodband) of reparatiekit die in de kofferbak van de huurauto ligt. Daarna laat je de band bij een lokale garage professioneel repareren of vervangen door een identiek exemplaar, uiteraard van hetzelfde merk als de andere drie banden. Zeker doen, want met een zogenaamd thuiskomertje mag je maar een bepaald aantal kilometers rijden en ben je gebonden aan een maximumsnelheid.

Bewaar de factuur van de nieuwe band altijd goed! Zo kun je bij thuiskomst de kosten gemakkelijk bij ons indienen. Bandenschade valt namelijk onder onze uitgebreide glas-banden-bodem en dakschadedekking.

2. Naar de lokale garage

Is de schade aan de band niet groot (denk hierbij aan een bobbel op de band of een spijker in de band) en kun je er nog mee rijden? Dan mag je hem ook direct bij een lokale garage laten maken. Ook hier geldt dat de band identiek moet zijn aan de andere drie banden – dat is een vereiste van de wagenparkaanbieder.

3. Laten wegslepen

Ligt er in jouw huurauto geen reparatiekit of een reserveband? Of is de schade te groot en kun je de band niet zelf repareren? Neem dan contact op met de wagenparkaanbieder ter plaatse, het telefoonnummer vind je op je voucher. De huurauto zal hoogstwaarschijnlijk worden weggesleept. Goed nieuws: deze sleepkosten kun je bij Sunny Cars indienen ter vergoeding!

Een lekke band is vervelend. Dus uiteraard hopen we niet dat je ons 3-stappenplan nodig hebt. Maar mocht het tóch gebeuren, dan weet je nu in ieder geval wat te doen in zo’n situatie. Fijne kilometers gewenst!

Sanne van Reek

Content en Social Media marketeer

Sanne werkt bij Sunny Cars als Content en Social Media Marketeer. Ze is gek op reizen en verkent het allerliefst de onbekende plekken. Dat je daar af en toe voor moet verdwalen, maakt haar niet uit.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.