Ja hoor, een lekke band met de huurauto! En nu?

Een lekke band is echt heel vervelend. En vooral met een gehuurde auto. Bij je eigen auto weet je (als het goed is) hoe je de band kan vervangen, maar nu zit je met je huurauto in een afgelegen dorp en moet je zelf aan de slag om de band te vervangen. FIJN!

Een handige Harry twijfelt geen moment en gaat meteen aan de slag. Hoppa: bouten los, krik eronder, wiel eraf, reserve wiel erop, bouten vast, opruimen en gaan met die banaan. Maar wat als je niet zo handig bent en niet direct weet wat te doen? Dan volg je mijn 3-stappenplan voor een lekke band met een huurauto.

1. Eerst zelf proberen (deze is voor de semi-handige Harry’s onder ons)

Heeft je huurauto een lekke band, dan kun je deze zelf vervangen. Dit doe je met de reserveband, thuiskomer (een noodband) of reparatiekit die in de achterbak van de huurauto aanwezig is. Daarna laat je de band bij een lokale garage professioneel repareren of vervangen door een identiek exemplaar, uiteraard van hetzelfde merk als de andere drie banden. Zeker doen, want met een zogenaamd thuiskomertje mag je maar een bepaald aantal kilometers rijden en ben je gebonden aan een maximum snelheid. Bewaar de bon en de factuur, hiermee kun je de kosten bij ons indienen. Bandenschade valt namelijk onder onze uitgebreide glas-banden-bodem en dakschadedekking.

2. Naar de lokale garage (deze is voor de niet-zo-handige Harry’s onder ons)

Is de schade aan de band niet groot (denk hierbij aan een bobbel op de band of een spijker in de band) en kun je er nog mee rijden? Dan mag je hem ook direct bij een lokale garage laten maken. Ook hier geldt dat de band identiek moet zijn aan de andere drie banden, dat is een vereiste van de wagenparkaanbieder. Laat je de band lokaal repareren? Bewaar de bon en de factuur dan goed, want hiermee kun je achteraf de kosten bij ons indienen.

3. Laten wegslepen

Ligt er in jouw huurauto geen reparatiekit of een reserveband? Of is de schade te groot en kun je de band niet zelf repareren? Neem dan contact op met de wagenparkaanbieder ter plaatse. De huurauto zal dan hoogstwaarschijnlijk worden weggesleept. Goed nieuws: deze sleepkosten kun je bij Sunny Cars indienen ter vergoeding, maar alleen als de kapotte band niet jouw schuld is. Dat betekent dat je bijvoorbeeld niet op een ongeasfalteerde weg vol met stenen mag hebben gereden.

Uiteraard hoop ik dat je mijn 3-stappenplan niet nodig hebt! Wil je je – voor het geval dát – optimaal voorbereiden op je vakantie met huurauto? Dan heb ik hier een handig filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je een band verwisselt. Simpel toch?!

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Eddie Van Dijck

12 Februari 2017 | 1:56 pm | Reageer op Eddie Van Dijck

Wat als er 2 maanden na je vakantie plots € 266 van je mastercard verdwijnt om de kosten voor een bandje van een Fiat 500 en alle bijkomende administratie kosten( aangetekende brief e.d.). Probeer dat maar eens te recupereren als je geen enkel bewijs meer hebt en je dacht dat alles in orde was omdat je zonder eigen risico gehuurd had? Was voor ik bij Sunny cars huurde moet ik toegeven.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

21 Februari 2017 | 1:24 pm | Reageer op Pieta Harsveld

Beste Eddie,

Als je aan de algemene voorwaarden hebt voldaan, vergoeden wij dergelijke kosten altijd. Je schiet ze ter plaatse dan vaak voor en kunt de kosten bij terugkomst eenvoudig online declareren.

Met hartelijke groet,
Pieta van Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Vanpol J.

13 Februari 2017 | 12:57 pm | Reageer op Vanpol J.

Dus m.a.w. wanneer je in Zuid-Afrika op een niet geasfalteerde weg rijdt in het Kruger park is je bandengarantie niet van toepassing ? Goed om weten.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Pieta Harsveld

21 Februari 2017 | 1:26 pm | Reageer op Pieta Harsveld

Beste,

In geval van grove nalatigheid, vergoeden wij het eigen risico niet. Het rijden op onverharde wegen valt hieronder. Dit staat ook in onze algemene voorwaarden. Voldoe je wél gewoon aan de algemene voorwaarden, dan vergoeden we het eigen risico wél gewoon.

Met hartelijke groet,
Pieta van Sunny Cars

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.