Lokaal huurcontract: Wat staat daar in het Frans?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese, Franse of Italiaanse termen op het huurcontract zeggen je niets. En ja, dan is het wat lastiger om te begrijpen waar je voor tekent. In deze blogserie laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Stiekem zijn we best een beetje gewend dat Fransen het liefst Frans spreken. Prima! We maken ons wel wegwijs met handen en voeten en dat kleine beetje taalkennis. Maar een huurcontract in het Frans, dat is andere koek (of gâteau). En om nu je hele contract te vertalen met Google Translate is wel een beetje overdreven. We helpen je graag op weg door hieronder de meestvoorkomende extra’s en aanvullende verzekeringen op te sommen. Zo weet je precies waar je op moet letten, vóórdat je je handtekening zet.

Waar let ik dan op?

Als je via Sunny Cars een auto huurt, huur je all-in. Dit betekent dat alle benodigde verzekeringen en dekkingen inclusief zijn. Wij hebben dat allemaal al voor je geregeld. Ter plaatse hoef jij dus geen ‘oui‘ meer te zeggen als de baliemedewerker je nog aanvullende verzekeringen of extra’s probeert te verkopen. ‘Non, merci‘ is het juiste antwoord! Wel is het belangrijk dat je nog even goed je huurcontract checkt, voordat je je krabbel zet. Maar als je de Franse versie krijgt overhandigd, kunnen wij ons goed voorstellen dat je niet weet waar je op moet letten. Bij customer care hebben we de volgende instinkers voor je opgesomd, hieronder leggen we ze uit!

  • Protec. Dommages/Protec. Premium/Super Cover

    De Super Cover is een schadeverzekering waarmee je het eigen risico afkoopt en in sommige gevallen de waarborg verlaagt. Vaak wordt er voor deze extra verzekering getekend, omdat er een misverstand is aan de balie. De baliemedewerker vertelt je dat er een eigen risico is. Jij schiet in de stress, want er was toch helemaal geen eigen risico via Sunny Cars? De baliemedewerker heeft hier wel een beetje gelijk. Als je via Sunny Cars huurt is er wel een eigen risico, máár het is zo dat je in geval van schade het eigen risico van ons terugkrijgt nadat je dit hebt voorgeschoten. Het is dus niet nodig deze aanvullende verzekering af te sluiten.

    In uiterste nood is het soms toch noodzakelijk deze verzekering af te sluiten, bijvoorbeeld als  je de waarborg niet kunt voldoen, omdat je creditcardruimte niet toereikend is. Neem in zo’n geval natuurlijk wel contact op met ons noodnummer! Als je níet via Sunny Cars huurt, kan deze Super Cover wel handig zijn om je (hoge) eigen risico af te kopen.

  • Assurance Complémentaire

    Deze Assurance Complémentaire is de PAI-verzekering, ook wel inzittendenverzekering genoemd. Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden, zie het als een soort van levensverzekering.

    In sommige gevallen is dit door je reisverzekering al geregeld, check hiervoor even je polis! Zit het niet bij je reisverzekering inbegrepen? Dan kun je er ter plaatse voor kiezen om te tekenen voor deze verzekering. Voor een extra stukje zekerheid :-).

  • Option Achat de Carburant

    Teken je voor deze verzekering, dan mag je de huurauto zonder af te tanken weer inleveren op de verhuurlocatie. Maar voor niets gaat de zon op… De verhuurder belast een bedrag voor de tankvulling plus servicekosten op je creditcard. En dat is behoorlijk zonde. We kunnen je namelijk vertellen dat het stukken goedkoper is als jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto weer inlevert. Niet voor tekenen dus! Van die extra kosten kun je een hoop leuke dingen doen tijdens je vakantie.

    Lokaal huurcontract Frankrijk voorbeeld 1

  • Surclassement

    Het spreekt eigenlijk al een beetje voor zich: je tekent hier voor een upgrade en je krijgt een huurauto uit een hogere categorie. Als je zelf graag een huurauto uit een hogere klasse wil is dit een leuke extra om voor te tekenen, maar het is natuurlijk zonde als je gewoon tevreden bent met de gereserveerde categorie!

  • Assistance Plus

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Deze optie kan verschillen per bestemming en per wagenparkaanbieder, er zijn dus meerdere varianten van. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

    Lokaal huurcontract Frankrijk voorbeeld 2

Via Sunny Cars ter plaatse dus geen onverwachte kosten?

Klopt. Als je netjes even je huurcontract naloopt voordat je je handtekening zet, kom je niet voor onverwachte kosten te staan. Controleer goed of het bedrag voor aanvullende verzekeringen en andere ongewenste extra’s op nul staat. Heb je vooraf al een kinderzitje, GPS, one way, grensoverschrijding of andere extra gereserveerd, dan dien je deze ter plaatse nog wel te betalen. Maar de kosten hiervoor zijn geen verrassing. Deze hebben we namelijk al netjes op je voucher vermeld.

Deze handige blog helpt je om wat Franse termen op je huurcontract te begrijpen. Mocht je er niet uitkomen of het gevoel hebben dat er iets niet klopt, kun je natuurlijk contact met ons opnemen. Bij Sunny Cars staan we voor een hoge service- en kwaliteitsstandaard en wij zijn daarom 24/7 bereikbaar!

Volgende week is het alweer tijd voor de laatste blog uit deze serie. Dan lichten we het lokale huurcontract in de USA & Canada toe. Lees je weer mee?

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.