Lokaal huurcontract: Wat staat daar in het Spaans?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese, Franse of Italiaanse termen op het huurcontract zeggen je niets. En ja, dan is het wat lastiger om te begrijpen waar je voor tekent. De komende weken laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Hola cómo estás? Al wandelend door je favoriete badplaats gaat het je best goed af, dat Spaans praten. Maar toen je dat Spaanse huurcontract onder je neus geschoven kreeg, was het je allemaal niet zo duidelijk. Heb je nu voor een extra verzekering getekend? Bestaat er een kans dat er na je huur tóch nog kosten worden afgeschreven? Om je deze onzekerheden tijdens je vakantie te besparen, som ik hieronder de meestvoorkomende termen van een Spaans huurcontract op en leg ik ze aan je uit. Zo weet je straks bij het ophalen van je huurauto goed wat er nu eigenlijk op je huurcontract staat.

Op welke termen let ik dan?

Via Sunny Cars huur je all-in. Aanvullende verzekeringen? Niet nodig. Wij hebben er namelijk al voor gezorgd dat je 100% zorgeloos de weg op kunt. Je hoeft dus niet te tekenen voor aanvullende verzekeringen en extra’s, want dat is zonde van je geld. Krijg je in plaats van een Engels huurcontract de Spaanse versie overhandigd? Let dan goed op de volgende termen. Dan zijn dit de instinkers die wij bij customer care vaak tegenkomen en waar je dus extra op moet letten.

  • Super Cobertura/Supercover

    Met deze schadeverzekering koop je het eigen risico af en kun je soms de waarborg verlagen. Handig toch, zou je denken? Maar als je via Sunny Cars huurt, hoef je je helemaal niet druk te maken om een eigen risico. Schade gereden? Dan schiet je (afhankelijk van de voorwaarden) het eigen risico voor. Na de huurperiode – en nadat je de schadeclaim bij customer care hebt ingediend – krijg je het eigen risico weer van ons terug. Dus als je als Sunny Cars klant deze Super Cobertura krijgt aangeboden, wat zeg je dan? ‘No gracias‘.

    Toch kan deze aanvullende schadeverzekering uitkomst bieden in sommige gevallen. Bijvoorbeeld als ter plaatse blijkt dat je de waarborg niet kunt voldoen, omdat je creditcardruimte niet voldoende toereikend is. Als je níet via ons huurt kan deze Super Cobertura handig zijn om je eigen risico af te kopen. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten.

  • Personal Insurance

    Het gaat hier om de PAI. Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Zie het als een soort van levensverzekering. Je kunt deze verzekering afsluiten voor een stukje extra zekerheid. Maar in sommige gevallen is dit al geregeld door je reisverzekering. Check dit dus even zodat je weet of je hiervan gebruik wil maken.

  • Fuel Purchase Option

    Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto inlevert. Een handige extra? Niet echt.

  • Cat. Superior/ Grupo Superior

    Dit is een afkorting voor Categorie Superior, oftewel: een upgrade naar hogere categorie. Als je zelf graag een huurauto uit een hogere klasse wil is dit een leuke extra om voor te tekenen, maar het is natuurlijk zonde als je gewoon tevreden bent met de gereserveerde categorie! Als er ook maar één keer is gerept over een grotere of luxe auto, weet dan extra alert op deze term. Het is namelijk een echte instinker.

     

     

     

     

    Lokaal huurcontract Spanje
    Op deze afbeelding is goed te zien welke aanvullende verzekeringen en services zijn geaccepteerd. Dit zie je aan het woordje ‘Accepted’.
  • ProteccionPremium

    Deze verzekering is precies hetzelfde als de Schadeverzekering (CDW) die al in ons all-in pakket inbegrepen is. Bij schade aan de huurauto die is veroorzaakt door eigen schuld, maar óók bij (poging tot) diefstal van ingebouwde apparatuur uit de auto ben je dus al volledig gedekt via Sunny Cars. Bij schade hoef je je geen zorgen te maken en het is dus overbodig om te tekenen voor deze verzekering.

    Lokaal huurcontract Spanje

  • THW

    De Theft Protection is een verzekering die de financiële schade dekt bij diefstal van de huurauto. Een typisch gevalletje van: ‘wat een pech, huurauto weg’. Spullen die in de auto liggen zijn uitgesloten en vallen onder de reisverzekering. Als je huurauto in geen velden of wegen te bekennen is, hoef jij je geen zorgen te maken. De TP-verzekering is via ons al inbegrepen. Je kunt deze dus met een gerust hart afwijzen als de baliemedewerker je deze ter plaatse nog aanbiedt.

  • Additional Drive

    Dit spreekt voor zich: je tekent hier voor een extra bestuurder. Vaak wordt gedacht dat een extra bestuurder standaard inbegrepen is via Sunny Cars, maar dit is niet altijd het geval. Of de tweede bestuurder is inbegrepen vind je terug in de huurvoorwaarden en op je voucher. Als je het Tweede bestuurderpakket hebt gereserveerd dan is de tweede bestuurder sowieso inbegrepen – zoals de naam al verklapt. Het natuurlijk zonde om deze optie ter plaatse nog bij te boeken als de extra bestuurder al is inbegrepen. Controleer dan even goed of er nul euro achter ‘Additional Drive’ op je huurcontract staat.

Ter plaatse dus geen extra kosten?

Nee, in principe niet. Via Sunny Cars huur je all-in en dus hoef je ter plaatse niet meer te tekenen voor aanvullende verzekeringen. Maar als je vooraf via ons al een extra hebt geregeld, zoals een kinderzitje of GPS, dan dien je deze kosten nog wel ter plaatse te betalen. Ook als je een one way of grensoverschrijding hebt aangevraagd, dan betaal je dit aan de wagenparkaanbieder ter plaatse. Benieuwd waar je dan op moet letten? Dit lees je in de eerste blog van deze serie.

Ook in Spanje dus heel wat om op te letten voordat je je handtekening onder het contract zet. Kijk dus goed of het bedrag voor aanvullende verzekeringen en andere  extra’s op nul staat – tenzij je een extra vooraf al hebt gereserveerd via ons.  Heb je een vraag over autohuur? Kom je er niet uit of twijfel je? Bel ons dan. We zijn 24/7 bereikbaar.

Volgende week lichten we het lokale huurcontract in Portugal toe. Lees je dan weer mee?

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Dominique Van Deursen

8 Juli 2018 | 9:25 am | Reageer op Dominique Van Deursen

Hartelijk dank voor deze duidelijke mail.
Deze service is de reden waardoor ik steeds een huurwagen bij Sunny Cars boek, mede met de regelmatige kortingbons die als klant worden toegestuurd.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 Juli 2018 | 9:14 am | Reageer op Sanne van Reek

Leuk om te horen, Dominique! :-)

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

freddy

8 Juli 2018 | 11:04 am | Reageer op freddy

Ik huur altijd een auto via Sunny Cars en ben uitermate tevreden met jullie service.
Toch een vraagje: wat te doen als de verhuurfirma bij het afhalen van het voertuig NIET ter plaatse bij het voertuig wil komen om een staat van het voertuig op te maken ( wegens te druk ) ? Ik neem dan altijd foto's bij het afhalen en bij het terug brengen. Maar als de verhuurfirma toch onkosten aanrekent wat dan ? Ze kunnen toch geen schade aanrekenen als ze geen staat van het voertuig gemaakt hebben ? Dit is wel meer dan een vraagje maar dergelijke feiten komen veel voor.
Groeten van een tevreden klant.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

9 Juli 2018 | 9:31 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Freddy,

Heel goede vraag. Het kan soms inderdaad zo zijn dat de wagenparkaanbieder geen tijd heeft om met elke klant mee naar de auto te lopen. Je krijgt de sleutels en mag de huurauto zelf ophalen in de garage. Onze tip is inderdaad: foto's maken. Loop een rondje om de auto, check 'm grondig en leg alles vast. Ook bij het inleveren (als er niemand is om met je mee te kijken): foto's maken! Voor ons is dat genoeg bewijs.

Hier achter de schermen houden we een overzicht bij waarin we alle schades (waar onze klanten voor zijn doorbelast) worden genoteerd. Een schade kan daardoor nooit dubbel worden gemeld door de partner, dit hebben we al snel door. En mocht jij worden doorbelast voor schade, hoef je je nergens druk om te maken. 1. je hebt via Sunny Cars gehuurd 2. je schiet je eigen risico voor, maar krijgt dit van ons terug nadat je de schadeclaim hebt ingediend 3. geen zorgen voor jou.

Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Mevr Moock Regine

6 Augustus 2018 | 4:08 pm | Reageer op Mevr Moock Regine

Beste

Ik heb geboekt met NoDeposit/FF/AD
Ik ben niet in het bezit van een visa-kaart,
Dus ik ga daar ter plaatse voor geen onverwachtse gebeurtenissen staan of kosten.
Moet er een wegenvignet aangekocht worden? voor gebruik van autobaan.

Met vriendelijke groeten Regine

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

7 Augustus 2018 | 10:16 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi,

Nee, ter plaatse kom je niet voor gekke extra kosten te staan. Mocht je ter plaatse nog iets moeten betalen, dan staat dit netjes aangegeven op je voucher. De vraag over het wegenvignet kan ik niet beantwoorden, want ik weet natuurlijk niet waar je je huurauto gaat ophalen. Neem hiervoor even telefonisch contact op met onze reserveringsafdeling! :-).

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.