Lokaal huurcontract: Waar teken ik eigenlijk voor?

Engels lezen lukt ons waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat als je arriveert op je bestemming en ineens allerlei papieren in de lokale taal onder je neus geschoven krijgt? Die Portugese, Franse of Italiaanse termen op het huurcontract zeggen je niets. En ja, dan is het wat lastiger om te begrijpen waar je voor tekent. De komende 5 weken laat ik je een aantal autohuurcontracten uit verschillende landen zien en leg ik uit wat sommige van die veelgebruikte termen betekenen. Zo kun je nooit meer per ongeluk tekenen voor deze onnodige extra’s.

Via Sunny Cars huur je all-in. Aanvullende verzekeringen? Niet nodig. Alles is immers al inbegrepen. Dus alleen nog even je handtekening zetten en je kunt op pad met je huurauto. Maar wacht eens even… Zou je dat huurcontract toch niet eerst doornemen voordat je je handtekening zet? Wat als je – zonder dat je het doorhebt – tekent voor een aanvullende verzekering die je helemaal niet nodig hebt? Zonde, want eenmaal getekend kun je die handtekening – en de extra kosten – niet zo makkelijk ongedaan maken.

Hoe herken ik de instinkers?

Als autohuurexpert zien wij heel veel contracten en weten we precies voor welke aanvullende verzekeringen en extra’s toch nog getekend wordt, oftewel: de instinkers. Staat een van de volgende termen op je lokale huurcontract genoemd mét een bedrag erachter? Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.

  • Supercover/SCDW

    Dit is een schadeverzekering waarmee je het eigen risico afkoopt en in sommige gevallen de waarborg verlaagt. Vaak wordt er door klanten van Sunny Cars getekend voor deze extra verzekering omdat er een misverstand is aan de balie. De medewerker zegt dat er een eigen risico is en de klant reageert verontwaardigd: “bij Sunny Cars heb ik toch geen eigen risico?”. Dat is niet helemaal waar. Je hebt als je via ons huurt wel een eigen risico dat je (afhankelijk van de voorwaarden) voorschiet bij schade, maar dit krijg je naderhand van ons terugbetaald. De baliemedewerker heeft in zo’n geval dus gelijk: er is ter plaatse een eigen risico. Maar het is absoluut níet nodig om dit lokaal af te kopen, je krijgt het eigen risico bij schade van ons terug. De enige reden om deze Supercover wél af te sluiten als je via ons hebt gehuurd, is als je de waarborg niet met je creditcard kan voldoen.

    Als je níet via ons huurt, kan deze verzekering wel relevant zijn. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten en ook een torenhoge waarborg is niet erg fijn. Dan kun je er met de Supercover voor kiezen om het eigen risico af te kopen en de waarborg te verlagen.

  • Personal Insurance/PAI

    Een PAI-verzekering is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden. Sommige reisverzekeringen hebben een dergelijke uitkering ook in de dekkingsvoorwaarden staan, maar niet alle. We raden daarom aan om de polisvoorwaarden van je reisverzekering na te lezen, zodat je weet of je hier gebruik van wil maken.

  • Fuel Purchase Option

    Met deze aanpassing op de brandstofregeling spreek je met de wagenparkaanbieder af dat je de huurauto vol meeneemt en zonder af te tanken weer inlevert op de verhuurlocatie. Je wordt dan op je creditcard belast met een bedrag voor de missende benzine plus servicekosten voor het aftanken. Zonde, want de tankvulling en servicekosten liggen standaard hoger dan wanneer jij zelf nog even tankt voordat je de huurauto inlevert. Niet voor tekenen, dus.

  • Upgrade 

    Het spreekt eigenlijk al voor zich: je tekent hier voor een upgrade en je krijgt een huurauto uit een hogere categorie. Als je zelf graag een huurauto uit een hogere klasse wil is dit een leuke extra om voor te tekenen, maar het is natuurlijk zonde als je gewoon tevreden bent met de gereserveerde categorie! Daarom is het een echte instinker.

  • Roadside protection

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Er zijn varianten op deze optie, dus niet op elke bestemming is dit hetzelfde. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

‘Estimated charges’

Alle lokale huurcontracten worden aan het begin van de huur opgesteld met ‘estimated charges’. Dit is een schatting van het bedrag dat na afloop van de autohuur van je creditcard wordt afgeschreven. Het is dus handig om je huurcontract goed te lezen en pas te tekenen als je er zeker van bent dat het bedrag voor extra’s en aanvullende verzekeringen op nul staat. Aan het woord ‘estimated charges’ kun je ook al merken dat er iets niet helemaal pluis is. Heb je vooraf al extra’s gereserveerd die je ter plaatse nog moet betalen? Dan kunnen er wel estimated charges op staan, maar dus alleen voor de gereserveerde extra’s.

Ter plaatse betalen

Via Sunny Cars is het niet de bedoeling dat je ter plaatse nog voor onverwachte kosten komt te staan. Het enige dat je ter plaatse nog moet betalen zijn de extra’s die je van tevoren hebt gereserveerd, zoals een kinderzitje of GPS. Maar ook je hotelaflevering of one way is een extra die je ter plaatse nog moet betalen. De kosten hiervoor vind je terug op je voucher onder het kopje ‘Geboekte extra’s’. Dit zijn dan ook de kosten die je op je huurcontract zal zien staan. Controleer daarom voor je tekent wel even of de bedragen overeen komen. Het zou zonde zijn als je €30 ,- te veel voor je kinderzitje betaalt.

Voucher kinderzitje

Deze aanvullende verzekeringen en opties worden helaas niet in elk land, en zelfs niet door iedere wagenparkaanbieder, hetzelfde genoemd. Daarom neem ik je de komende 5 weken mee door de lokale huurcontracten in Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en de USA & Canada. Huur je binnenkort een auto op een van deze bestemmingen? Lees dan de komende weken mee, zodat je helemaal up-to-date bent.

Mascha Vork

Customer Care

Sinds januari 2014 is Mascha werkzaam op de Customer Care afdeling, maar ze werkt al sinds 2012 bij Sunny Cars! In haar blogs schrijft ze over veelvoorkomende misverstanden en lastige situaties met een huurauto. Informatief, leerzaam en soms ook vermakelijk.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Juliaan Bellekens

11 Juni 2018 | 2:54 pm | Reageer op Juliaan Bellekens

Prima idee om dit eens klaar en duidelijk te brengen.
Een verbetering zou zij dat u dit gemakkelijker afdrukbaar maakt. Nu wordt er 8 blz. geprint voor 2 blz. info

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

11 Juni 2018 | 3:59 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Juliaan,

Je zou het inderdaad op 3 pagina's kunnen printen. Dit kun je ook heel gemakkelijk zelf realiseren! :-). Klik op CTRL P (of rechtermuisklik 'Print'). In plaats van alle pagina's te printen, kun je ook het aantal bladzijdenummers invoeren: 2-4. De pagina's 2 t/m 4 worden dan geprint. Zo ga je weer wat papierverspilling tegen.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Luc Aerts

24 Juni 2018 | 9:47 am | Reageer op Luc Aerts

Door Locauto Rent(lokale autoleverancier voor Sunny Cars) in Bari Airport werd ons nog een bijkomende verzekering aangesmeerd voor pechverhelping op de autosnelweg: 28,30€.
Dit zou anders 200€ kosten volgens hen. Fake news blijkbaar maar betaald en niet recupereerbaar:-(

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

26 Juni 2018 | 10:05 am | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Luc,

Wat vervelend dat jullie voor een hoop extra kosten zijn komen te staan, dat is uiteraard niet de bedoeling als je via Sunny Cars huurt. Om te voorkomen dat onze klanten onnodige kosten maken, drukken wij ze op verschillende manieren en momenten op het hart om geen extra diensten af te nemen, tenzij ze dit zelf echt willen. Als je ter plaatse ergens over twijfelt, omdat er bijvoorbeeld wordt gezegd dat je niet volledig verzekerd zou zijn, bel ons dan. We kunnen je dan geruststellen en zeggen dat het niet nodig is om te tekenen voor een extra dekking, service of verzekering.

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.