Zelfde reis, hogere prijs? Hier kan het aan liggen

“Jullie slaan er wel een slaatje uit hè?” Deze opmerking tijdens het eerste telefoontje van de dag zorgt ervoor dat ik meteen wakker ben. Wat blijkt? De prijs voor een weekje autohuur kost deze meneer nu € 50,- meer dan vorig jaar. Ik ben het met hem eens, dat is een aardig verschil. En dus duik ik het systeem in en zoek het voor hem uit, want ook ik wil weten: hoe kunnen we dit prijsverschil verklaren?

Bestemming

De prijzen kunnen per land verschillen. Ben je het ene jaar naar Spanje geweest en ga je het jaar erop naar Portugal? Dan kan daar een aardig verschil in prijs in zitten.

"Prijzen kunnen ook per periode natuurlijk verschillen. In het hoogseizoen is de vraag hoger en dus schiet de prijs ook omhoog."

Lokale verhuurder

De huurprijs kan ook verschillen per aanbieder. Wij werken op iedere bestemming samen met meerdere lokale verhuurpartners en onderhandelen met iedere partner apart over de tarieven. Het kan dus zijn dat we vorig jaar werkten met lokale partners A, B en C en dit jaar met B, C en D. Ook dan ligt een andere huurprijs voor de hand.

Wanneer gereserveerd?

Ik kijk ook in welke periode de klant de reservering vorig jaar heeft gemaakt. Prijzen kunnen per periode natuurlijk verschillen. In het hoogseizoen is de vraag hoger en dus schiet de prijs ook omhoog als je op het laatste moment pas reserveert.

Voor welke periode?

Tot slot bestaat het jaar uit twee periodes. De maanden november t/m maart vallen onder de winterperiode, de maanden april t/m oktober onder de zomerperiode. In de zomerperiode zijn de huurprijzen over het algemeen hoger dan in de winterperiode.

In het geval van bovengenoemde klant bleek dat het verschil te maken. Afgelopen jaar haalde meneer de auto op 31 maart op, komend jaar zou hij de auto op 6 april ophalen. 31 maart valt nog in de winterperiode en op 1 april gaan de zomertarieven in. Als ik het test en als ophaaldatum 31 maart invoer, blijkt de autohuur inderdaad 50 euro voordeliger. Helaas is eerder ophalen voor deze klant geen optie, hij heeft zijn vluchten en accommodatie al geregeld. Jammer! Gelukkig is het voor hem nu wel duidelijk waar het prijsverschil vandaan komt.

Kortom, een prijsverschil kan verschillende redenen hebben. Wij kijken altijd naar de bovenste vier. Het kan natuurlijk ook zijn dat je een duurder autotype hebt uitgekozen dan de vorige keer. Een cabrio kost nu eenmaal meer dan een Fiat Panda.

Fijne reis!

Susanne Pols-van Gelder

Head of reservations

Als Manager Reserveringsafdeling Nederland & België weet Susanne als geen ander hoe we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze traint en coacht collega’s, zodat ook zij alles weten over autoverhuur en de service die wij verlenen. In haar vrije tijd is ze gek op reizen – hoe kan het ook anders!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.