Hoe voorkom ik een boete met een huurauto in italië?

Rondrijden in een land waar je niet bekend bent is altijd even wennen. Zo reed ik eens door het prachtige Toscane. Ik was er nog nooit eerder geweest en genoot volop van de landschappen, échte Italiaanse dorpjes en prachtige vergezichten vol geurige citrusbomen. Helaas genoot Italië minder van mij. Italianen hebben een bepaalde rijstijl waar ik de eerste dagen aan moest wennen, noem het een uitdaging. Afsnijden, je van de weg drukken, toeteren, handgebaren. En dat terwijl ik aardig doorreed. En dan is er ook nog die beruchte zona traffico limitato. Nog nooit van gehoord? Lees dan maar even mee…

De beruchte ‘ZTL’

Tijdens je vakantie staat met stip op nummer één staat natuurlijk: genieten van de Italiaanse cultuur. En waar kan dat nu beter dan in een van de mooie steden? Je wil dan het liefst zo dicht mogelijk bij het centrum parkeren, zodat er geen tijd verloren gaat. Maar wat je van tevoren niet weet is dat veel historische centra bescherm worden en er borden staan met de tekst ‘zona traffico limitato‘. Dit zijn zones waar je op bepaalde dagen en/of tijdstippen níet mag rijden, tenzij je een vergunning hebt. En die heb je als toerist niet.

Rijd je wel in zo’n zone? Dan wordt het kenteken van je huurauto geregistreerd en kun je rekenen op een fikse boete van de Italiaanse overheid. En helaas betaal je naast die boete ook nog administratiekosten aan de wagenparkaanbieder en die zijn ook niet mis. Let op: het is niet Sunny Cars die deze administratiekosten rekent maar de wagenparkaanbieder bij wie je de huurauto hebt opgehaald.

Fiat 500 in Rome

Blijf je rondjes rijden omdat je dat ene restaurantje niet kan vinden? Helaas, maar je kenteken wordt keer en keer opnieuw geregistreerd en de boetes lopen op...

Voorkomen is beter dan genezen

Een tip? Wees alert op het moment dat je een centrum van een Italiaanse stad binnenrijdt. De borden hangen iets hoger dan een gemiddeld verkeersbord, houd dit goed in de gaten. Bovenaan het bord staat altijd: zona traffico limitato, daaronder staan de tijden en uitzonderingen aangegeven. Deze kunnen per stad verschillen. Hier een klein overzicht van Italiaanse steden met een autovrije zone.

In steden als Florence heb je niets aan een auto, bovendien kun je lopend alles goed bereiken. Ik raad je daarom aan de auto buiten de stad te parkeren en met de bus of trein naar het centrum te gaan.

Indien het geboekte hotel in een autovrije zone valt, dan mag je het gebied wel in rijden. Let er wel op dat het hotel je kenteken registreert om deze door te geven aan de lokale politie. Neem dus vooraf even contact op met je hotel of accommodatie om dit aan te vragen. Het is wel handig als dit vooraf al is geregeld.

Toch een boete ontvangen?

Dat is behoorlijk vervelend. De boete kan worden verstuurd door verschillende instanties, zoals de gemeentepolitie, rijkspolitie of verkeerspolitie. Voordat je de boete ontvangt, krijg je vaak eerst een verzoek tot betaling. In deze brief staat om welke overtreding en welk bedrag het gaat. Ga je niet in op dit verzoek tot betaling, dan zal de officiële bekeuring nog volgen. Volgens de Italiaanse overheid moet de bekeuring 360 dagen nadat deze is vastgesteld worden verstuurd. Bij huurauto’s werkt het net even anders, dan gaan de 360 dagen pas lopen op het moment dat de verhuurder jouw gegevens heeft doorgegeven aan de autoriteiten. Het kan dus wel even duren voordat je de bekeuring binnen hebt. Kom je er niet uit? Dan hebben we nog wat handige tips van de ANWB voor je gevonden.

Nu je op de hoogte bent van ‘ZTL’ kun je 100% zorgeloos rondrijden in Italië.

Renske Mijderwijk

Marketing Coördinator B2B events & Joint Promotions

Al sinds 2009 is Renske werkzaam bij Sunny Cars. Eerst op de Reserveringsafdeling, maar al snel maakte ze de overstap naar Marketing. De laatste jaren heeft ze vooral tripjes gemaakt in Europa, maar een verre reis staat nu wel bovenaan haar verlanglijstje.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Reacties

Ray

28 Augustus 2013 | 2:13 pm | Reageer op Ray

Ja shit, had ik het maar geweten.... In Pisa op een zondag, terwijl er niemand op straat was, een traffico limitato ingereden (echt niet gezien). Vervolgens werd het bedrag gewoon van m'n creditcard afgeschreven...

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

30 Augustus 2013 | 5:37 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Hallo Ray,

Ja, ik heb zelf ook ervaren dat de borden hoger hangen dan normale verkeersborden en dus vaak over het hoofd worden gezien. Erg vervelend. Hopelijk de eerste en laatste keer dat dit je is overkomen!

Zonnige groet,
Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Marian Hoks

28 Augustus 2013 | 2:49 pm | Reageer op Marian Hoks

Is ons overkomen in Alghero (Sardinië) toe we 's avonds op zoek waren naar ons B&B in de oude binnenstad. Meer dan een jaar later vielen er 3 bekeuringen op onze mat, die we vervolgens niet betaald hebben....

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

30 Augustus 2013 | 5:34 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Marian,

Kun je nagaan hoe lang het kan duren voordat de bekeuringen naar Nederland komen. Ik durf alleen niet te zeggen of ze je bij de Italiaanse douane ooit nog kunnen aanhouden voor niet betaalde bekeuringen.

Zonnige groet,
Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Rijschool Den Haag

22 Oktober 2014 | 4:08 pm | Reageer op Rijschool Den Haag

bedankt voor deze informatie!

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Gé Bovee

23 Oktober 2014 | 7:04 pm | Reageer op Gé Bovee

Ook ik kreeg een boete in Pisa een jaar na dato. Maar wat ik niet snap is dat Sunny Cars 48 euro administratiekosten daarvoor afschrijft zonder enige kennisgeving!!! Slechte zaak

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

27 Oktober 2014 | 3:30 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Gé,

Wat vervelend dat je na een jaar alsnog de boete kreeg. Ik begrijp zelf het gedeelte over de kosten ook niet, want Sunny Cars schrijft geen administratiekosten af. Kun je een kopie maken van deze afschrijving en naar ons doosturen onder vermelding van je resereringsnummer? Dat kan naar customercare@sunnycars.nl. Wij kijken graag na waar deze kosten voor zijn geweest.

Zonnige groet, Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Paul van Oijen, Citroenstraat 65, 2564 PK Den Haag

Net zoals vorig jaar dreigt er maanden later weer een verkeersboete uit Italie aan te komen. Gisteren post van Auto Europa ontvangen; maar iefst 3 km te hard gereden. Wat een doodzonde! Ben helemaal klaar met dat land. Ze mogen blij zijn dat er nog toeristen komen. Ik pas voorlopig. Waar het mij om gaat dat de door u ingezette autoverhuurder weer doodleuk € 50,-- + BTW van mijn creditcard dreigt af te schrijven. En dat met een standaardbrief die zo uit de computer rolt is dat weer snel verdient en staan deze kosten in geen enkele verhouding tot de aangekondide boete van € 41,-- (of 28,70 in geval van korting). Ik overweeg sterk om VISA opdracht te geven dat het om een betwiste betaling gaat of komt u mij tegemoet als trouwe klant die op 14 februari a.s. weer een auto bij u heeft gehuurd? Ben benieuwd naar uw reactie.

Met vriendelijke groet, Paul van Oijen

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

9 Februari 2015 | 4:33 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Hoi Paul,

Wat zonde zeg dat je voor 3 km te hard een boete ontvangt. Ik ben bekend met de administratiekosten die berekend worden. Helaas moet ik je melden dat wij niet kunnen bemiddelen in boetes en weet ik niet wat de gevolgen zijn van niet betaalde boetes.

Zonnige groet,
Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Paul van Oijen

10 Februari 2015 | 11:00 am | Reageer op Paul van Oijen

Vriendelijk dank voor uw teleurstellende reactie.

U legt mij uit hoe autoverhuurders in het buitenland kennelijk menen om te kunnen gaan met hun (voormalige) klanten als er maanden later een bekeuring dreigt. Deze procedure is mij als ‘trouwe klant’ van Sunny Cars bekend en was – tot op heden - voor mij ook een belangrijke overweging om steeds opnieuw voor Sunny Cars te kiezen. Geen gedoe achteraf bij het inleveren van de huurauto en geen bijgaande kosten en onaangename verrassingen, zoals gisterenavond uitvoerig aan de orde kwam in zowel het TV-programma ‘Kassa’ als laatst nog in ‘De Kampioen’. Waar u in het geheel aan voorbij gaat, is het feit dat de door Auto Europa in rekening gebrachte administratiekosten van liefst € 61,-- in geen enkele verhouding staan tot de boete die dreigt en waarvan ik mij afvraag of deze uberhaupt wel op mijn deurmat valt, want tot op heden heb ik nog niets ontvangen! Natuurlijk heeft u als Sunny Cars wel degelijk invloed op deze kosten, maar kennelijk vindt u het –gezien deze reactie- wel best zo en is Auto Europa met het afgeven van mijn creditcardgegevens in staat om zich op deze manier over de ruggen van uw klanten te verrijken. Ik was deze zomer van plan (na komende zaterdag via Sunny Cars een huurauto in Malaga te hebben gehad) opnieuw een auto via u te huren, maar overweeg nu sterk om voor een andere aanbieder te kiezen, die zich klantvriendelijker opstelt en zich niet verschuilt achter de kleine lettertjes.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

13 Februari 2015 | 4:12 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Beste Paul,

Begrijpelijk dat het antwoord je teleurstelt. Als ik aangeef dat Sunny Cars niet kan bemiddelen in boetes, dan betekent het niet dat ik het wel best vind dat de kosten in rekening worden gebracht.

Via lokale autoriteiten ontvangt de verhuurder ter plaatse een lijst met verkeersovertredingen. De gegevens die hierop vermeld staan zijn: het kenteken, de plaats waar de overtreding plaatsvond en de datum. De partner, Auto Europa in dit geval, zoekt de juiste huurder bij elke overtreding en dient de huurder op de hoogte te brengen. Voor de kosten van deze afhandeling berekent Auto Europa een vast bedrag. Sunny Cars heeft geen invloed op de hoogte van deze kosten, ik vind dit zelf ook een belachelijk hoog bedrag. Om privacy redenen ontvangt Sunny Cars geen inhoudelijke informatie over de boete en om die reden mag Sunny Cars ook niet bemiddelen.

Wel kunnen we bij een volgende autohuur vooraf nagaan bij welke verhuurder de auto wordt opgehaald. Zo kunnen we voorkomen dat je weer bij Auto Europa de auto ophaalt.

Hopelijk heb ik je hiermee een duidelijk antwoord gegeven. Ik wens je nog een fijne dag.

Zonnige groet,
Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

H.de Jager

6 Maart 2015 | 7:05 pm | Reageer op H.de Jager

Nadat ik het vorige bericht heb gelezen wil ik even vertellen dat wij 1,5 dag in Rome zijn geweest . Wij hebben op advies van vrienden een auto bij Sunnycars gehuurd. Vanaf 3 tot 5 nov 2014. Auto ingeleverd en nu komen wij op4maart 2015 erachter dat er 5 x een bedrag van 48,50 euro van de VISA is afgeschreven . Geen enkel bericht gehad . Contact met Sunnycars .Daar krijg je dan te horen dat wij in 1.5 dag volgens Sunnycars waarschijnlijk 5 bekeuringen hebben gehad en dat loced cars in Rome dan 5 x 48,90als administratiekosten in rekening kan brengen , dus zonder iedere informatie kan . Volgens Sunnycars staat dit ergens beschreven .en kunnen zij niets doen . Ik vind dit meer dan schandalig . Dus 250 euro administratiekosten zomaar afgeschreven .

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Renske Mijderwijk

12 Maart 2015 | 2:30 pm | Reageer op Renske Mijderwijk

Beste meneer/mevrouw de Jager,

Zoals je al aangeeft heb je het vorige bericht al gelezen en zie je mijn antwoord waarom Sunny Cars niet kan bemiddelen in boetes. Het is vooral vreselijk dat je de boete + bijbehorende administratiekosten steeds opnieuw krijgt. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik weet hoe het voelt om naar een bestemming te zoeken in een Italiaanse binnenstad. Dat is al frustrerend genoeg. En als je dan rondjes rijdt, dan loop je het risico dat je steeds langs hetzelfde registratiepaaltje rijdt. Vandaar mijn blog, ik hoop hiermee dan ook zoveel mogelijk mensen te waarschuwen voordat ze een historisch centrum in rijden.

Zonnige groet,
Renske

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Josje Blesgraaf

5 Oktober 2015 | 12:53 pm | Reageer op Josje Blesgraaf

Voorlichting geven over de historische zones zou eigenlijk ook door dezelfde autoverhuurder gegeven moeten worden, ze verdienen er genoeg aan. Misschien is het handig dat er bij het boeken van bepaalde bestemmingen ook via Sunnycars een plattegrond uitgeprint kan worden van deze binnenstadzones.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Dirk Viaene

12 Maart 2018 | 10:05 am | Reageer op Dirk Viaene

Ook ons is dit vorig jaar in april overkomen in Paestum, ten zuiden van Napels. Het straffe is wel dat je de parkings niet kunt bereiken zonder hier door te rijden. Ik heb de aanmaning om een boete te betalen pas 8 maanden later in mijn bus gekregen. Die heb ik dan toch maar betaald.

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

12 Maart 2018 | 4:13 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Dirk,

Wat vervelend. Het blijft toch altijd wel een beetje onduidelijk... Door middel van dit blog willen we onze klanten graag waarschuwen, maar ja. Een boete voorkomen is dus niet altijd mogelijk.

Hopelijk hadden jullie verder wel een geweldige vakantie!

Zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

bert

24 Mei 2018 | 10:33 am | Reageer op bert

Nog zoiets. Vorig jaar verliet ik in Italië de autostrade langs een fout betaalportiek-met-slagboom. Ik werd door opdringerige achterliggers in de snelle file a.h.w. voortgepushd naar de betaalautomaat voor abonnees, en kon niet meer uitwijken naar een andere poort. Gevolg: slagboom ging pas open na veel getoeter, en getater langs de diensttelefoon. Tien meter voorbij de slagboom zet ik me prompt opzij en wil ik de zaak cash afhandelen. Een norse bediende weigert mijn geld (ong.3 euro) en vertelt me dat dit afgehandeld moet worden met het autoverhuurbedrijf. Op het eind van onze vakantie signaleer ik dit voorval aan het verhuurbedrijf én Sunny Cars. Tot op heden (dik jaar later) nog steeds geen bericht ontvangen, al heb ik ondertussen ook al gebeld met het Italiaans bedrijf dat de autostradetol beheert. Sunnycars ging ook tussenkomen om verdere escalatie te voorkomen. Niets meer gehoord, dus case closed? Krijgt dit nog een staartje, dan kan dit bureaucratenland bij mij de pot op, hoe mooi het ook is...

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.

Sanne van Reek

24 Mei 2018 | 3:42 pm | Reageer op Sanne van Reek

Hoi Bert,

Wat een vreemde situatie, zeg. Ik kijk graag even naar de stand van zaken. Heb je een reserveringsnummer voor mij?

Een zonnige groet, Sanne

Plaats een reactie

* Nodig om een reactie te plaatsen.